kosten_website
Gemakkelijk zelf je website beheren
Razendsnelle websites die hoog scoren in Google
Groei in omzet en conversies

Wat kost een website gemiddeld?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen: de kosten van een nieuwe website zijn afhankelijk van veel factoren. De prijs hangt af van wat je precies wilt en nodig hebt. Je wilt een nieuwe website, natuurlijk een mooie website die past bij jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld van plan om een website te laten bouwen? of wil je zelf je eigen website maken? Er komt veel kijken bij de kosten van een website. Laten we alle facetten kort behandelen. 

TL;DR - de korte versie

De kosten van een nieuwe website hangen af van verschillende factoren. Ben je bijvoorbeeld van plan om de website zelf te maken of wil je een website laten maken. Wil je een simpele website, puur voor het tonen van wat pagina’s of ben je op zoek naar een geavanceerde website waar toekomstige bezoekers diverse tools kunnen gebruiken, zoals bijvoorbeeld een product configurator, een 3d-configurator of koppelingen met verschillende API’s.  

Een eigen website maken is redelijk goedkoop. Dit is, vooral voor beginnende ondernemers, een groot voordeel. Zo kun je vanaf €50 al zelf een website maken. 

Mocht je wat meer budget hebben, op zoek zijn naar een professionelere website en weinig tijd hebben om alles zelf uit te gaan zoeken, dan is het verstandig om een website te laten maken. De kans is groot dat je deze kosten uiteindelijk gaat terugverdienen dankzij de professionele website die je krijgt en doordat deze meestal direct voldoet aan de kenmerken van een goede website. Een website laten maken kost tussen de €250 - €50.000+ afhankelijk van de eisen die je hebt en de kennis en ervaring van een webbureau.  

Naast de eenmalige kosten zijn er ook hosting kosten welke je vaak per maand betaald. Gemiddeld gaat dit om €10 - €100 per maand, ook weer afhankelijk van de complexiteit van je website en de betreffende hosting partner.

Na het lezen van dit artikel weet je welk type website het beste past in jouw situatie en wat er allemaal bij een nieuwe website komt kijken. We laten je de voor- en nadelen zijn van een eigen website maken en van het laten bouwen van een website. Daarnaast laten we je zien waar je op moet letten bij het kiezen van een webbureau of web developer. 

De kosten van een website: alles op een rij

Als je in Google zoekt naar dit onderwerp krijg je weinig duidelijkheid. Overal lees je weer andere informatie. En wanneer je offertes opvraagt bij webdesign bureaus zie je totaal verschillende prijzen. Lastig om te beoordelen of een prijs realistisch is. Ben je misschien toch beter af met het maken van je eigen website? Van al die vragen en onduidelijkheid wordt niemand blij.

Daarom gaan we het je makkelijk maken. We zetten alle punten voor je op een rijtje, zodat jij een goed overzicht hebt van alles wat er bij een nieuwe website komt kijken. 

Na het lezen van dit artikel weet jij bijvoorbeeld het antwoord op de volgende vragen:

  1. Wat betekenen al die online termen?
  2. Wat voor soort website heb ik nodig?
  3. Zelf je website maken?
  4. Wanneer je website laten maken?
  5. Wat kost een website gemiddeld?
  6. Wat zijn de eenmalige kosten van een website?
  7. Wat zijn de maandelijkse kosten van een website?
  8. Wat is het effect van een website met een goede techniek en design op de groei van je omzet?
  9. Hoe ziet het proces eruit van het laten maken van een website?
  10. Wat maakt een webbureau of (freelance) web developer goed?

Kortom, je krijgt alle antwoorden die jij nodig hebt om een goede keuze te kunnen maken.

Wat betekenen al die online termen waar je over leest?

Als je gaat zoeken naar informatie over de kosten van een website kom je allerlei termen tegen die je waarschijnlijk niet herkent. SEO, CMS, een responsive website. Wel zo fijn als je weet wat ze betekenen! 

Misschien ken je ze allemaal al. Helemaal goed! Scroll dan vooral door naar het volgende onderwerp: Wat voor website heb ik nodig?

De betekenis van bekende online begrippen:

  1. CMS
    CMS is de afkorting van ‘content management systeem’. Dit is software waarin je de inhoud van een website kan beheren. Hiervoor heb je geen kennis nodig van HTML en je hoeft ook niet te kunnen programmeren. Het is zo gemaakt dat het gemakkelijk in gebruik is. Een bekend CMS is bijvoorbeeld Sulu, WordPress of Shopify. Lees hier alles over een CMS systeem
     
  2. Conversie en conversiepercentage
    Met een conversiepercentage bedoelen we het percentage bezoekers van je website dat overgaat tot een transactie. Deze transactie kan een aankoop in je webshop zijn, maar ook een dienst die wordt afgenomen. Conversie kan ook een ander doel hebben dan een transactie, bijvoorbeeld de aanvraag van een offerte of het invullen het contactformulier. Kortom, bij een conversie gaat je bezoeker over tot actie. Wel zo fijn wanneer je website geoptimaliseerd is zodat je zoveel mogelijk conversies realiseert
     
  3. Responsive
    Een responsive website is een website die zich aanpast aan het apparaat dat je gebruikt. Zo werkt een responsive website bijvoorbeeld goed op een laptop, op een smartphone en op een desktop computer. Ook al is de grootte van het scherm heel verschillend, een responsive website past zich automatisch aan. Aangezien ontzettend veel mensen tegenwoordig internet gebruiken op hun mobiel, kun je je wel voorstellen hoe belangrijk dit is.
     
  4. SEO
    SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Je gebruikt SEO om websites te optimaliseren (verbeteren), om op die manier hoger in zoekmachines te komen. Laten we even een voorbeeld geven zodat je het voor je ziet.
     
kosten-van-een-website

Het belang van SEO

Stel, iemand zoekt in Google naar een schilder in Haarlem. Er zijn ontzettend veel schilders in Nederland die willen dat jij ze inhuurt. Schilders die wonen in Haarlem, maar ook schilders die in omliggende plaatsen wonen. Als schilder beland je in Google dan al snel op pagina 3 of 5 (of verder!) in de zoekresultaten. Je kunt je voorstellen dat iemand echt niet 5 pagina’s vol met schilders gaat bekijken, maar waarschijnlijk alleen de eerste pagina bekijkt. Door SEO juist in te zetten kun je ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten zal verschijnen, waardoor je dus meer bezoekers en conversies realiseert. 

Wat voor soort website heb je nodig?

Om het overzichtelijk te houden onderscheiden we hieronder websites in 3 categorieën.  Misschien wil je een eenvoudige website, die eigenlijk vooral dient als visitekaartje. Of wellicht heb je een website nodig die iets minder simpel is en over 5 jaar nog mee kan. Een andere optie is een website of webshop op maat laten maken. Helemaal naar jouw wensen.

We lichten de opties verder toe:

  1. Een eenvoudige website  
  2. Een duurzame en professionele website die over 5 jaar nog mee kan 
  3. Een website of webshop op maat gemaakt

1. Een eenvoudige website 

Je wilt dat mensen jou of je bedrijf online kunnen vinden. Misschien ben je zelfstandig ondernemer en wil je een website waar mensen simpelweg kunnen zien wie je bent en wat je doet. Een simpele website als online visitekaartje. Zo’n eenvoudige website bestaat vaak uit een specifiek thema met een homepage, een ‘over ons’ pagina, een contactpagina en een dienstenpagina. Een eenvoudige website voldoet vaak niet aan alle kenmerken van een goede website. Je zal dus wat meer moeite moeten doen om goed gevonden te worden en  om gemakkelijk je bezoekers te laten converteren. 

Sommige websites bestaan zelfs maar uit 1 pagina, waar alle informatie is onderverdeeld in kopjes. Niet de slimste optie wat betreft SEO, maar het kan een prima visitekaartje zijn.

Een eenvoudige website kun je zelf maken in een CMS als WordPress of Shopify. Uiteraard kun je dit ook laten doen door een expert.

Een simpele website bestaat uit de basis, maar dit is het ook wel. Verwacht geen mooi design compleet afgestemd op jouw huisstijl en handige technische snufjes die de aandacht van je bezoekers trekken. Dat is echt maatwerk. Maar er is nog een optie. 

2. Een duurzame website die nog zeker 5 jaar mee kan 

Je kunt ook kiezen voor een website die nog zeker 5 jaar mee kan. Een mooie professionele website waar je echt even mee vooruit kan. Dit type websites voldoen vaak aan de meeste  kenmerken van een goede website. Je kunt af en toe wat aanpassen, bijvoorbeeld gewijzigde gegevens, maar verder hoef je er niet veel aan te doen. Over een aantal jaar zal de website nog steeds zijn werk doen.

 

3. Een website of webshop op maat gemaakt

Wil je het professioneel aanpakken of heb je specifieke wensen? Moet je website bijvoorbeeld een 3d-model, configurator, diverse API koppelingen, betaalmethoden of een  order afhandeling systeem bevatten? Dan kun je een website of webshop op maat laten maken. Hierbij kun je precies aangeven waar de website aan moet voldoen, hoe het design eruit moet komen te zien en wat voor mogelijkheden je wilt. Een maatwerk website helemaal afgestemd naar jouw wensen. Daarnaast kun je rekenen op een snelle website, die veilig en betrouwbaar is en waarmee je goed gevonden wordt in Google. Bij een website op maat is alles mogelijk doordat de website volledig wordt gemaakt naar jouw wensen. 

kosten-van-een-website

Welk type website past bij jou?

Nu heb je een beter beeld van het type website dat je kunt (laten) maken. Heb je al een idee naar welk type jij op zoek bent? Je kunt je voorstellen dat ieder type website een ander prijskaartje met zich meebrengt. Wat een groot verschil maakt in de kosten is of je de website wilt laten maken of dat je zelf een eigen website wilt maken. Daarom is het goed om hier even bij stil te staan (of bekijk hier direct de gemiddelde prijzen per website). 

Zelf jouw website maken?

Overweeg je om zelf je eigen website te gaan maken? Of twijfel je nog of je dit wilt uitbesteden aan een expert? We lichten deze twee opties uitgebreid toe. Om te beginnen gaan we het hebben over het maken van je eigen website en de voordelen hiervan. 

 

De voordelen van een eigen website maken

  1. Lage kosten 
    Tja, dit zal je niet verbazen. Het is goedkoper om je eigen website te maken. Je hebt immers weinig kosten als je het zelf doet. Het is niet gratis. Je hebt alsnog uitgaven, zoals kosten voor een domeinnaam en een host, maar deze website kosten zijn lager dan wanneer je een website laat bouwen. Ga je zelf een website maken in een CMS, zoals WordPress of Shopify? Dan kun je een gratis lay-out (thema) kiezen. Wil je een mooiere en professionelere website met meer mogelijkheden? Dan kun je een premium thema kiezen. Een premium WordPress thema kost gemiddeld 50 euro.
     
  2. Meer vrijheid en controle
    Vrijheid is een voordeel van het zelf maken van een website. Je bent van niemand afhankelijk en kunt doen wat je wilt en wanneer je het wilt. Je hebt zelf de regie in handen zodat je overal controle over hebt. In principe kun je de website er precies zo uit laten zien zoals je het in je hoofd hebt, mits je dit daadwerkelijk zelf kunt of wilt leren.
     
  3. Leuk en leerzaam
    Een eigen website maken is leuk en leerzaam. Al geldt dit voordeel uiteraard niet voor iedereen! Maar het kan zijn dat jij het leuk vindt om met je eigen website aan de slag te gaan. Om nieuwe vaardigheden te leren en om resultaat te zien van iets wat je zelf hebt gemaakt. Dit kan zeker een motivatie zijn.

 

De nadelen van een eigen website maken

  1. Geen hulp van een expert
    Ga je zelf aan de slag met je eigen website, dan zul je al snel tegen dingen aanlopen. Je kunt veel antwoorden op je vragen vinden in Google of bijvoorbeeld instructiefilmpjes op Youtube. Maar je kunt je voorstellen dat deze zoektochten je veel tijd gaan kosten. En soms loop je echt even vast. Op dat soort momenten mis je de hulp van een expert.
     
  2. Niet alle kennis in huis 
    We gaan ervan uit dat je zelf geen expert in webdesign bent. Jouw kennis ligt waarschijnlijk in een heel ander vakgebied. Misschien ben je totaal niet thuis in de wereld van websites. Of misschien kun je redelijk goed overweg met een CMS zoals WordPress, maar ontbreekt de kennis om de website echt helemaal naar je wens te maken. Dat is niet zo gek. Een web developer zal zijn eigen haar waarschijnlijk ook veel minder goed knippen dan een professionele kapper. Om maar even een voorbeeld te noemen. Ieder zijn vak! 

    Ga je zelf een website maken, dan is het gebrek aan kennis dus een nadeel. Je website zal zeer waarschijnlijk minder professioneel ogen dan wanneer een expert voor je aan de slag gaat. Vergeet daarnaast niet dat de ‘online wereld’ snel gaat. Er zijn continu nieuwe trends en ontwikkelingen. Een web developer zal hiervan op de hoogte blijven, dit is immers zijn of haar werk. Maar heb je hier zelf ook zin in en tijd voor?
     
  3. Tijd
    Iets leren kost tijd. Net als iets zelf doen. Dit geldt ook voor het maken van een website. Als je zelf aan de slag gaat zul je ongetwijfeld tegen dingen aan gaan lopen. Misschien vind je dit niet erg en heb je hier de tijd voor. Of misschien kost het zelf maken van een website je te veel tijd. Tijd die je wellicht niet hebt, of tijd die je simpelweg anders zou willen besteden. Aan jou de afweging of je voldoende tijd hebt om met je eigen website aan de slag te gaan.
Kosten van een website

Wanneer laat je een website maken?

Er zijn hoog-over 3 redenen waarom je een website laat maken in plaats van dat je zelf een website gaat maken. 1. je hebt voldoende budget 2. je hebt geen tijd, of wilt dit er niet aan besteden 3. je wilt een professionele website. 

1. Je hebt voldoende budget

Veel ondernemers kiezen voor het zelf maken van een website om kosten te besparen. Dit is vooral interessant voor beginnende en kleine ondernemers. Een website laten maken kost geld. Hoeveel, daar gaan we het later uitgebreid over hebben (of bekijk hier direct de prijzen per website). 

Wanneer je een website laat maken krijg je veel waarde voor je geld. De investering in een professionele web developer levert je bijna altijd meer op dan wanneer je zelf een website gaat maken. Hoe dit kan? 

  • Een expert is veel sneller in het maken van een website. Zo bespaar je jezelf tijd. Tijd die jij bijvoorbeeld kunt besteden aan je werk. Zo verdien je inkomsten in de tijd die je anders kwijt zou zijn aan het maken van je website. De zogenoemde ‘opportunity costs’.
  • Een Web Developer levert een goede website aan die voldoet aan alle benodigde kenmerken, zoals professionaliteit, functionaliteit, responsive, SEO-proof, betrouwbaarheid en gebruiksvriendelijk.

Stel, een bezoeker komt op jouw website terecht. Denk je dat deze bezoeker blijft als de website erg traag reageert? Of als de website oogt als een doe-het-zelf project? 

Grote kans dat de bezoeker afhaakt. En uiteindelijk loop jij op die manier inkomsten mis. 

Daarnaast is SEO hierin ook belangrijk. Iemand moet jouw website immers wel weten te vinden als hij of zij in Google zoekt. Een professionele website is SEO-proof, dit draagt bij aan een goede vindbaarheid en meer conversies en omzet.

 

2. Een website laten bouwen kost je minder tijd

Een eigen website maken kost veel tijd en energie. Is dit het jou niet waard, dan kun je er beter voor kiezen om de website te laten maken door een expert. Zo hoef je het wiel niet zelf uit te gaan vinden en kun je gebruikmaken van de kennis en ervaring van een professional. Dit bespaart je veel tijd die je wellicht beter kunt besteden. 

 

3. Je krijgt een professionele website

Ga je jouw website laten bouwen? Dan kun je rekenen op de kunde van de Web Developer. Je geeft jouw wensen door en laat alles over aan de expert. Je krijgt een goed functionerende website die er bovendien professioneel uitziet. Dit resulteert doorgaans in meer omzet doordat bezoekers meer vertrouwen hebben en geneigd zijn om sneller te converteren. 

 

Conclusie - wanneer een website laten maken?

Kun je jouw website beter zelf maken of jouw website laten bouwen? Er is geen simpel antwoord op deze vraag te geven. Je keuze is puur afhankelijk van jouw tijd, budget, vaardigheden en motivatie. Je kunt zelf kijken welke voor- en nadelen je belangrijk vindt.

In hoeverre wegen de voordelen van het uitbesteden op tegen de kosten? Ben je een beginnende ondernemer dan zijn de kosten misschien te hoog. En dat is prima. Je kunt altijd nog op een later moment je website onder handen laten nemen door een expert.

Heb je wel voldoende budget? Dan biedt het laten maken van een website veel voordelen. Zo ontvang je direct een goede website die voldoet aan de belangrijkste kenmerken.

Kosten van een website -2

Een bestaande website vernieuwen

Hetzelfde geldt voor ondernemers die al een website hebben. Wil je jouw website vernieuwen? Dan is je belangrijkste doel waarschijnlijk om het maximale uit je website te halen. Een web developer kan jouw website optimaliseren en ervoor zorgen dat de kwaliteit verbetert. Zo krijgen jouw bezoekers een goede eerste indruk en is de kans groter dat deze bezoekers klant worden.

Wat zijn de eenmalige kosten van een website?

Nu je weet of je zelf je website wilt maken of dat je een website wilt laten maken kunnen we kijken naar de kosten. Iedere website brengt kosten met zich mee. Of je de website nu zelf gaat maken of laat maken. Om een goed overzicht te houden gaan we de website kosten onderverdelen naar eenmalige- en maandelijkse kosten van een website. Zo weet jij na het lezen van dit artikel antwoord op de vraag: Wat zijn de gemiddelde kosten van een website

 

De eenmalige kosten van het zelf maken van een website 

Om kosten te besparen kun je ervoor kiezen om dus zelf een website te maken. Dit kan bijvoorbeeld met een CMS zoals WordPress of Shopify. Je kunt uiteraard ook kiezen voor een ander CMS, maar voor het gemak houden we deze platform aan. Ga je zelf een website maken dan houdt dit in dat je daadwerkelijk alles zelf gaat doen. Het installeren van het CMS, het kiezen van een lay-out, alles instellen etc.

Behalve de maandelijkse website kosten (dit bespreken we verderop), ben je in principe geen geld kwijt aan de website. Je kunt namelijk een gratis website van bijvoorbeeld WordPress gebruiken. Dan heb je de keuze uit diverse gratis lay-outs (thema’s). Wil je een professionelere website met meer mogelijkheden? Dan kun je voor een premium thema kiezen. Een premium WordPress thema kost gemiddeld 50 euro. 

 

Conclusie: 

Wat zijn de eenmalige kosten voor het maken van een website? Van 0 tot 50 euro.

 

De eenmalige kosten van het laten bouwen van een website

De kosten voor het laten maken van een website zijn heel divers. Het ligt eraan wat je precies nodig hebt. We zullen verderop toelichten waarom deze kosten zo verschillen. Maar laten we eerst een beeld krijgen van welke kosten je ongeveer zou kunnen verwachten. 

Hieronder hebben we enkele voorbeelden op een rijtje gezet. 

Wat kost het laten maken van een website?

  • Eenvoudige website laten maken: Een Web Developer installeert je website en zet de website in elkaar. Hiervoor gebruikt de Web Developer een lay-out die hij ook voor andere websites gebruikt.
    Kosten website? Van 250 tot 1500 euro.
     
  • Professionele website laten maken: Een Web Developer of bureau bouwt een professionele website voor je die goed in elkaar zit en over 5 jaar nog steeds goed zal werken. Dit bureau (of de Web Developer zelf) heeft (of kent) ervaren specialisten in huis die veel kennis hebben. 
    Kosten website? Van 1.500 euro tot 3.000 euro.
     
  • Website op maat laten maken: Een website of webshop volledig op maat met specifieke wensen. Bijvoorbeeld met het gebruik van een 3d-model, configurator, diverse API koppelingen, betaalmethoden en order afhandeling systemen. Dit is vaak maatwerk omdat de systemen precies moeten aansluiten bij je bedrijfsproces.   
    Kosten van een website laten maken? Vanaf 3.000 euro. Afhankelijk van het wensenlijstje kan dit oplopen tot, schrik niet, €50.000+. 
     

Conclusie:

Hoe hoog zijn de eenmalige kosten voor het laten maken van een website? Vanaf €250 - €50.000+. Dit is afhankelijk van de complexiteit van de website, de ervaring van het webbureau of de Web Developer en afhankelijk van jouw wensen.

 

Waarom zit er zo'n verschil in de prijs? 

Je hebt hierboven kunnen zien dat de kosten voor het maken van een website erg kunnen verschillen. Een goede website hoeft niet duur te zijn. Daarnaast is een dure website helaas niet altijd goed (hierop komen we later terug). Laten we wat dieper ingaan op de prijs die een Web Developer of webbureau vraagt voor het maken van een website. 


Er zijn verschillende factoren die van invloed zijn op de prijs maar de belangrijkste is toch de kennis, ervaring en complexiteit van de opdracht:
 

Kennis, ervaring en complexiteit
Over het algemeen baseert een Web Developer of webbureau de prijs op het uurtarief en de complexiteit van jouw wensen voor de website. Het uurtarief is meestal afhankelijk van de kennis, ervaring en de kosten die men maakt maar ga hierbij uit van een bedrag tussen de €60-120 per uur, afhankelijk van de ervaring en de complexiteit van de opdracht.

Een Web Developer of bureau met veel ervaring en een goed portfolio zal duurder zijn dan één met minder ervaring. Je betaalt letterlijk voor deze ervaring. In principe betaalt dit zich terug. De kans is groot dat een ervaren Web Developer of bureau simpelweg een betere website zal maken. Een beter en professioneler design, betere functionaliteit, een gebruiksvriendelijkere website. Allemaal factoren die uiteindelijk leiden tot een betere performance en waarschijnlijk dus meer omzet en conversie. 

Vergeet niet dat er veel komt kijken bij het maken van een website. Een Web Developer of bureau is meer tijd kwijt dan alleen aan het bouwen van de website. Jouw wensen moeten omgezet worden tot een plan, dit plan moet worden uitgewerkt, aanpassingen moeten worden verwerkt etc.

 

Wat zijn de maandelijkse kosten van een website?

Naast de eenmalige kosten bij het laten maken van een website of de eenmalige kosten voor het aanschaffen van een template, betaal je ook (vaak) maandelijks voor de hosting van de website. Dit zodat de website in de lucht blijft. 

Hosting en domeinnaam

Voor het gemak gaan we een website vergelijken met het huren van een huis. Stel, je huurt je woonruimte bij een verhuurmakelaar. Deze makelaar betaal je iedere maand huur. 

Met een website werkt dit hetzelfde. Je huurt schijfruimte bij een hostingpartij. Je betaalt dus maandelijkse kosten voor hosting (huur) aan de hostingpartij.

Je website heeft, net zoals je huis, een adres. Alleen noemen we dit bij websites een domeinnaam. 

Je hebt dus hosting en een domeinnaam nodig. De meeste hostingpartijen bieden hosting pakketten aan. 

Het is verstandig om dit te regelen voordat je een website gaat (of laat) bouwen. Als je je domeinnaam niet laat registreren, dan heb je kans dat iemand anders ermee vandoor gaat. Laat je een website maken dan regelt een Web Developer of bureau dit vaak voor je. 

 

De kosten van een hostingpakket 

Bij de meeste hostingpartijen kun je kiezen uit verschillende hosting pakketten. Hoe duurder, des te meer voordelen of faciliteiten, zoals de huurruimte en de snelheid van de website. Maar duurder is in dit geval niet altijd nodig. Je kunt in het begin vaak al genoeg hebben aan een basispakket. 

De kosten variëren behoorlijk per hostingpartij. Soms ben je 10 euro per maand kwijt, maar dit kan ook 20 euro of zelfs meer dan 100 euro zijn. Gemiddeld kost een beginnend hostingpakket 10 tot 25 euro per maand.

 

Waar let je op bij het kiezen van een host?

Uiteraard wil je een goede host kiezen. Maar je zult al snel zien dat er ontzettend veel hostingpartijen zijn. Daarnaast verschillen de pakketten en de kwaliteit behoorlijk. Let daarom vooral op de volgende aspecten:
 

  • Service en bereikbaarheid
    Wanneer en hoe kun je de hostingpartij bereiken? Dit verschilt enorm. De ene host is alleen tijdens werkdagen bereikbaar, de andere host 24 uur per dag. Let daarnaast op de service. Worden er bijvoorbeeld automatische back-ups gemaakt?
     
  • Snelheid
    Globaal kun je zeggen: hoe sneller de website, hoe duurder de hosting. In het begin heb je vaak al voldoende aan een basispakket. Maar verwacht je gelijk veel bezoekers of krijg je op een gegeven moment veel meer bezoekers? Dan is een hostingpakket met een ruime hoeveelheid aan dataverkeer aan te raden.
     
  • Schijfruimte
    Je hebt een bepaalde hoeveelheid schijfruimte nodig voor je website. Voor een startende ondernemer valt dit vaak best wel mee. Maar heb je bijvoorbeeld een webshop? Dan heb je veel meer afbeeldingen en wellicht zelfs video’s. Hiervoor heb je voldoende schijfruimte nodig.
     
  • Up-time
    Dit is de mate van beschikbaarheid van een website. Hostingpartijen doen onderhoud aan hun systemen, dit zorgt ervoor dat de websites die schijfruimte huren af en toe even niet bereikbaar zijn. Dit klinkt spannender dan het is hoor. Dit gaat echt om minuten. Maar de up-time verschilt dus wel per hostingpartij.

 

Hosting via de Web Developer of een bureau

Veel Web Developers en bureaus bieden een compleet pakket aan. Naast het maken van de website, regelen zij vaak ook de hosting en eventueel de domeinnaam. In dit geval is de prijs van de hosting bij de betaling aan de webdesigner inbegrepen.

 

Conclusie: 

Wat zijn de maandelijkse kosten voor een website? Een hostingpakket kost je gemiddeld 10 tot 15 euro per maand. Wil je meer faciliteiten? Dan kunnen de kosten oplopen tot 100 euro per maand.

Kosten van een website -3

Hoe weet ik of een Web Developer of webbureau wel goed is?

Het is helaas niet altijd gemakkelijk om te zien welke Web Developer voldoende waarde biedt voor het geld dat je uit moet geven. Maar geen zorgen! Verderop in dit artikel geven we je tips waar je op kunt letten om toch een goede keuze te kunnen maken.

Het effect van een website met goede techniek en design op de groei van je omzet

Laat je een website maken door een bureau of een Web Developer? Dan scheelt dit jou veel tijd en energie. Daarnaast krijg je (bij de juiste partij) een professionele en goed functionerende website. Naast dat zo’n professionele website mooi oogt, zal dit ook invloed hebben op je omzet. Zou het niet heel interessant zijn als de kosten voor een Web Developer of bureau zich (meer dan) terug gaan betalen?

Een goede Web Developer/bureau is op de hoogte van de nieuwste technieken en ontwikkelingen. Dankzij veel kennis en ervaring weet men hoe ze het beste uit je website kunnen halen. Zo krijg je een mooi en professioneel visitekaartje en is de kans groot dat je omzet zal stijgen. 

Hoe realiseer je meer omzet met een goede website?

Een goede Web Developer (of bureau) zal ervoor zorgen dat jouw website SEO-proof wordt. Dit realiseert hij of zij onder andere door technische instellingen, zoals een goed opgebouwd menu, een goede structuur, de snelheid van je website etc.

Dit kun je nog verder uitbreiden door de teksten ook SEO-proof te (laten) schrijven. Waarom SEO zo belangrijk is? Een SEO-proof website wordt beter gevonden in zoekmachines, zoals Google. Zo beland je niet meer op pagina 5, maar verschijn je hoog in de zoekresultaten. Op die manier kunnen meer mensen jouw website vinden. 

Meer bezoekers en meer conversie

Meer bezoekers is al een goede verbetering om een betere omzet te realiseren. Maar, je hebt weinig aan bezoekers die niets meer doen dan je website bekijken. Je wilt meer conversie en omzet. Meer bezoekers die een aankoop doen of een offerte aanvragen.

Zit je nieuwe website goed in elkaar? Werkt hij snel en is hij gebruiksvriendelijk? Bezoekers haken nou eenmaal snel af als een website niet snel laadt. Ook zijn mensen snel weer weg als ze niet kunnen vinden wat ze zoeken door een onduidelijke structuur van de website. Of wat dacht je van een amateuristisch ogende website? Nog een reden waarom mensen minder vertrouwen krijgen in jou, je bedrijf en je professionaliteit.

Kortom, je wilt dat je bezoekers klanten gaan worden. Dit weet de webdesigner uiteraard, en dankzij een goed functionerende, gebruiksvriendelijke, mooie, professionele en SEO-proof website wordt meer omzet steeds realistischer.

Het laten maken van een website in 6 fases

Er komt veel kijken bij het maken van een professionele website. Laat je je website maken door een Web Developer (of bureau)? Dan hoef je dit hele proces uiteraard niet tot in detail te kennen. Wel is het handig om globaal te weten wat men allemaal voor je gaat doen. Het zal je misschien nog verbazen hoe groot dit proces is. Dit proces kun je verdelen in 6 fases. 

1e fase - persoonlijke kennismaking en strategie

De eerste fase begint met een persoonlijke kennismaking tussen jou en de Web Developer (of bureau). Het is belangrijk dat je een goed gevoel bij elkaar hebt en dat je elkaar begrijpt. 

Een goede Web Developer (of bureau) maakt iedere website op maat, zodat de website helemaal is afgestemd op jouw doelen en wensen. Tijdens deze kennismaking bespreken jullie de strategie. Welke doelstellingen en wensen heb je? Alles wordt in kaart gebracht en men geeft je passend advies.

 

2e fase - offerte met de kosten van de website 

Zien jullie een samenwerking zitten? Dan kun je vragen of ze een offerte opstellen met de besproken wensen en het financiële plaatje. Aan jou de keuze of je akkoord gaat met deze offerte. 

 

3e fase - onderzoek en ontwerp

In deze fase van het proces doet de Web Developer (of bureau) onderzoek. Hij of zij zal daarnaast de structuur van de website bepalen en een plan uitwerken waarin jouw wensen zijn verwerkt. De structuur van de website bestaat bijvoorbeeld uit de pagina’s, de gebruiksvriendelijkheid en de functionaliteiten. 

 

4e fase - ontwikkeling

In de vierde fase wordt de website ontwikkeld. Het is gebruikelijk om vaste contactmomenten te hebben om de voortgang te bespreken, bijvoorbeeld wekelijks. Zo komen jullie samen steeds dichterbij jouw ideale website. De Web Developer zorgt voor alle technische- en functionele zaken en verwerkt alles in een mooi design. Verder worden je logo, afbeeldingen en andere content in de website geplaatst.

 

5e fase - de oplevering

Nadat alles uitgebreid is getest, wordt de website opgeleverd. Je website is klaar! 

 

6e fase - nazorg

Een goede Web Developer (of bureau) stopt niet na de oplevering van je website. Zo kun je, ook als je website online is, nog steeds terecht met je vragen.

Wat maakt een Web Developer of webbureau goed?

Uiteraard wil jij werken met een goede Web Developer of webbureau. Je geeft geld uit en wilt waarde voor je geld. Maar hoe kun je zien of iemand daadwerkelijk goed is? Gelukkig zijn er een aantal zaken waar je op kunt letten zodat je een goede keuze kunt maken.

 

Hoe ziet de website van de Web Developer of webbureau eruit?

Wat is je eerste indruk van de website van de Web Developer? Ziet het er professioneel uit? Zijn de teksten goed leesbaar? Kun je als bezoeker gemakkelijk vinden wat je zoekt? Dit zijn allemaal zaken die je ook zelf terug wilt zien bij jouw eigen website. Daarom moet dit eigenlijk gewoon goed zijn.

 

Hoe goed wordt men gevonden in Google? 

Een goede website is SEO-proof ingericht en wordt vervolgens goed gevonden in Google. Een webbureau die dit onderdeel belangrijk vindt, zal dit ook voor zijn eigen website toepassen. Scoort een webbureau hoog in Google, dan is dat voor jou een goede graadmeter.

 

Gaat de Web Developer of het webbureau verder dan alleen het maken van een mooie website?

Een Web Developer die een mooie website maakt is niet voldoende. Je wilt met iemand samenwerken die echt met je meedenkt over hoe je jouw doelstellingen kunt behalen. Iemand die ook een stukje marketing toepast. Hoe spreek je jouw doelgroep aan? Hoe overtuig je jouw doelgroep om over te gaan op conversie? Lees je hier iets over op de website of zie je alleen informatie over het daadwerkelijk maken van een mooie website?

 

Wie is de Web Developer of het webbureau eigenlijk?

Als het goed is heeft de website van de webdesigner een ‘over ons’ of ‘wie zijn wij?’ pagina. Hier vind je meer informatie over het bedrijf en de medewerkers. Zo krijg je een beeld van de persoon met wie je gaat samenwerken. 

 

Zijn er reviews of is er een portfolio?

Op de website staan vaak reviews of voorbeelden van gemaakte websites. Zo kun je kijken of de werkwijze van de webdesigner past bij jouw wensen.

Kosten van een website -4

Wat vind je van het contact?

Heb je een positieve eerste indruk? Dan kun je contact zoeken en om een offerte vragen. Tijdens dit contact kom je er al snel genoeg achter of men professioneel overkomt, daadwerkelijk luistert naar jouw wensen en goede vragen stelt.

Conclusie: Wat kost een website gemiddeld?

We hebben je laten zien wat de voor- en nadelen zijn van een eigen website maken en van het laten bouwen van een website. Verder weet je nu waar je op moet letten bij het kiezen van een webbureau of Web Developer. 

Wat betreft de kosten. In dit artikel kun je zowel de eenmalige kosten als de maandelijkse kosten van een website vinden. Een eigen website maken is niet duur. Dit is, vooral voor beginnende ondernemers, een groot voordeel. 

Mocht je voldoende budget hebben en weinig tijd om alles zelf uit te gaan zoeken, dan is het verstandig om een website te laten maken. De kans is groot dat je deze kosten uiteindelijk gaat terugverdienen dankzij de professionele website die je krijgt.

Kortom, jouw keuze is uiteindelijk afhankelijk van je budget, tijd, kennis en wensen. Er is geen goed of fout. Je kunt ook altijd starten met het zelf maken van een website en in een later stadium je website professioneel laten aanpakken.

Heb je verder nog vragen? Neem dan gerust contact op!

Veel succes!

Eigen website op maat laten maken?