10 kenmerken van een goede website

Wil je een nieuwe website of wil je het beste halen uit jouw bestaande website? Dan is het handig om te weten wat de kenmerken zijn van een goede website. Zie dit artikel als een soort checklist waarmee je stap voor stap aan de slag kunt gaan met jouw website. Zo zorg je voor een professionele, gebruiksvriendelijke en een succesvolle website. 

Je onderneming zal dankzij jouw website meer naamsbekendheid krijgen. Daarnaast gaat je website meer bezoekers aantrekken en worden jouw bezoekers sneller klanten. Zo zie je je bedrijf groeien. De moeite waard dus om even goed voor te gaan zitten!

Waar moet een goede website aan voldoen? We zullen de kenmerken gelijk voor je op een rijtje zetten, dan heb je een idee wat je kunt verwachten. Vervolgens lichten we iedere stap uitgebreid toe zodat je alle tips gelijk kunt toepassen.

 

Dit zijn de 10 kenmerken van een goede website:

  1. Zorg voor een duidelijk doel van jouw website
  2. Een responsive website werkt ook goed op je mobiel
  3. De website moet snel zijn zodat bezoekers niet afhaken
  4. Een goede website is gebruiksvriendelijk en zit technisch goed in elkaar  
  5. Dankzij SEO wordt jouw website vindbaar in zoekmachines
  6. Geef hackers geen kans door een goede beveiliging
  7. Dankzij een professionele website straal je vertrouwen uit
  8. Zorg voor goede content afgestemd op jouw doelgroep
  9. Je website is eenvoudig te beheren
  10. Zorg ervoor dat jouw website uitbreidbaar en schaalbaar is

1. Zorg voor een duidelijk doel van jouw website

Een van de belangrijkste eisen van een goede website is het hebben van een duidelijke doelstelling. Dit is hét uitgangspunt voor de opbouw en structuur van je website. Zonder een doel kun je namelijk nooit goed resultaten meten. Een doel zorgt ervoor dat je ergens naartoe werkt. Heb je eenmaal een duidelijk doel voor ogen, dan kun je een aantal stappen ondernemen om jouw doel daadwerkelijk te bereiken. 

In principe is een doelstelling bepalen de basis van iedere onderneming. Toch wordt dit onderdeel vaak vergeten of niet heel serieus genomen. Gelukkig is het nooit te laat om je doelen vast te stellen. Dan kun je bepalen hoe je je website kunt verbeteren om zo alsnog je doel te behalen. 

Wat is het doel van jouw website? 

Je kunt diverse doelstellingen hebben voor jouw website, zoals:

  • Ik wil meer bezoekers naar mijn website.
  • Ik wil meer klanten.
  • Ik wil meer naamsbekendheid.
  • Ik wil meer producten of diensten verkopen.
  • Ik wil mijn bezoekers beter informeren.

Uiteraard kun je meerdere doelstellingen kiezen. Maar probeer vooral na te denken over het belangrijkste doel voor jou, je hoofddoel. Daar ga je naartoe werken. Je eventuele andere doelstellingen kun je zien als secundaire doelen. Focus je je namelijk te veel op meerdere doelstellingen, dan heb je kans dat je helemaal geen doel gaat bereiken. Dat zou zonde zijn!

 

Een meetbare doelstelling voor een succesvolle website

Wil je het nog gerichter aan gaan pakken? Om het resultaat van je doelstelling goed te kunnen meten, kun je je doel nog concreter maken. Een doelstelling, zoals ‘Ik wil meer bezoekers naar mijn website’, is niet goed meetbaar. Een concreet doel is bijvoorbeeld: ‘Ik wil in kwartaal 4 van 2021, 1500 bezoekers per maand’. Het resultaat van dit doel kun je na kwartaal 4 letterlijk aflezen in de statistieken van je website (e.g. Google Analytics). Zo haal je daadwerkelijk voldoening aan het hebben van doelstellingen.

 

Hoe behaal je de doelstelling van jouw website?

Hoe je jouw doel kunt behalen is uiteraard geheel afhankelijk van jouw precieze doelstelling en de omstandigheden. Maar over het algemeen kun je een aantal van de volgende stappen ondernemen om jouw doelstelling voor een succesvolle website te behalen:
 

  • Stem je website helemaal af op je doel.
  • Zorg ervoor dat jouw website past bij je (ideale) klanten.
  • Gebruik SEO om beter gevonden te worden in Google.
  • Plaats advertenties op sociale media kanalen.
  • Schakel een CRO specialist in die verstand heeft van conversie optimalisatie.
     

Goed, we weten nu als het goed is het doel van je website. Nu gaan we wat uitgebreider kijken naar wat je precies kunt doen om te zorgen voor een succesvolle website waarmee je jouw doelstelling kunt behalen.

2. Een responsive website werkt ook goed op je mobiel

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een website die zich aanpast aan alle schermformaten. De website past zich dus automatisch aan het schermformaat van een mobiel, desktop en tablet. 

Hierin kun je nog een onderscheid maken tussen een responsive design en een aparte versie van je website. Een responsive design past zich volledig aan het beeldscherm aan. De inhoud verandert niet. Een aparte versie van je website is speciaal gemaakt voor het type beeldscherm.

Over het algemeent bedoelen we met een responsive website de eerste optie, de website is zo gemaakt dat het zich volledig aanpast aan het apparaat.

Een goede website werkt even goed op ieder apparaat. Bezoek je jouw website op een laptop? Dan zal de website er iets anders uitzien dan op je mobiel. Het scherm is immers veel groter. Door ervoor te zorgen dat je website responsive is, zal de site zich automatisch aanpassen aan het apparaat.

Veel bezoekers via smartphones - mobile first

De meeste bezoekers zullen je website waarschijnlijk bekijken op een smartphone of tablet. Het is dus heel belangrijk dat je website ook goed zichtbaar is op deze kleinere schermen. Tegenwoordig wordt er zelfs gesproken over ‘mobile first’, waarbij websites in eerste instantie gemaakt worden voor mobiele telefoongebruikers en vanuit daar ook worden aangepast naar grotere beeldschermen.

Een goede website op ieder apparaat

Uiteindelijk wil je dat je website aan alle bezoekers goed wordt getoond, ongeacht het type scherm. De schermen van een smartphone of tablet zijn kleiner dan een laptop of desktop. De website moet dus zo aangepast worden dat je alle belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld het menu en de tekst, gewoon goed kunt zien. 

Nadelen van een website die niet responsive is

Hoe belangrijk is het dat je website responsive is? Nou daar kunnen we duidelijk over zijn. Dit is heel belangrijk. Werkt jouw website namelijk niet goed op het apparaat dat je bezoeker gebruikt, dan heb je veel kans dat deze bezoeker afhaakt wat betekent dat je letterlijk omzet mist. 

Is je website niet responsive? Dan kan dit verschillende problemen opleveren:

  • De bezoeker kan het menu niet vinden.
  • De bezoeker zoekt eindeloos naar een contactformulier.
  • De website past niet volledig in het beeld.
  • Je moet eerst inzoomen voordat je de tekst goed kunt lezen.
  • Het duurt lang voordat bezoekers de juiste informatie kunnen vinden.
  • Bezoekers haken sneller af, je conversieratio ligt dus lager

Het gevolg? De bezoeker gaat naar een concurrent. Dit kun je gelukkig gemakkelijk voorkomen door te zorgen voor een responsive website. Laat je je website maken? Dan maakt doorgaans een Web Developer jouw website responsive. Deze heeft als het goed is alle technische kennis in huis om te zorgen dat jij een responsive website krijgt.

3. Zorg voor een snelle website

Je herkent het vast wel. Je wilt even snel iets opzoeken, zoals een recept, een bijsluiter of de openingstijden van een winkel. De website die je nodig hebt opent heel langzaam. Je hebt haast en je geduld raakt op. Kun je de informatie ook ergens anders vinden? Dan is de kans groot dat je de website wegklikt en bij de concurrent gaat kijken.

Als het gaat om internet dan hebben mensen weinig geduld. Waarom zou je wachten als een andere website wel snel de informatie geeft die je nodig hebt?

Een snelle website leidt tot een hogere positie in Google en leidt tot meer omzet 

Bezoekers haken niet alleen snel af bij een trage website; de snelheid van een website heeft ook effect op je ranking in de zoekmachines, zoals Google. Heb je dus een trage website dan heeft dit een negatief effect op je organische ranking in o.a. Google. Dit kan ertoe leiden dat je minder snel gevonden wordt op zoektermen in zoekmachines die voor jou relevant zijn met het gevolg dat je minder verkeer (en conversies) op je website realiseert. Een snelle website loont dus. 

Het is dus belangrijk dat jouw website snel is voor je organische ranking in zoekmachines en zodat bezoekers gemakkelijker de juiste informatie kunnen vinden op je website. Maar er zijn nog meer voordelen. Een snelle website komt professioneel over en is gebruiksvriendelijker. Allemaal factoren die van invloed zijn op je conversieratio.   

Gebruik tools om de laadtijd van je website in te zien

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Daarnaast kun je bij sommige tools ook zien waar de laadtijd uit bestaat en zelfs hoe je deze laadtijd kan verbeteren. Bijvoorbeeld Google PageSpeed.

4. Een goede website is gebruiksvriendelijk en zit technisch goed in elkaar

Een goede website maakt geen gebruik van onnodige codes, heeft een duidelijke structuur en een heldere navigatie. Dit zijn belangrijke technische onderdelen die horen bij de basis van een goede en gebruiksvriendelijke website.

 

Het effect van onnodige codes op de performance van je website 

Een website bestaat uit een reeks aan codes. Zoekmachines ‘lezen’ (indexeren) deze codes om de website en de pagina’s op te nemen in de zoekmachine. Hoe meer onnodige codes er gebruikt worden hoe lastiger het voor zoekmachines is om je website te indexeren en te beoordelen. 

Daarnaast zorgt veel onnodige code ervoor dat je website trager wordt. Er moet immers meer code worden ingeladen wanneer iemand een specifieke pagina van je website wil bezoeken. Dit heeft zowel een negatief effect op je organische ranking in de zoekmachines als op je conversieratio, zoals we al bespraken in punt 3.

Websites die gebruik maken van veel plug-ins (e.g. WordPress) beschikken over het algemeen over veel onnodige codes. Dit komt omdat er geen toezicht is op de kwaliteit van de plug-ins. Eigenlijk kan iedereen een plug-in maken, ook iemand die in de avonduurtjes wat codeert. Dit betekent dat er veel plug-ins onjuiste, onnodige en onveilige codes bevatten wat uiteindelijk een negatief effect heeft op de performance van je website. 

 

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Bekijk jouw website eens door de ogen van jouw bezoekers. Leef je goed in. Vraag jezelf af wie je bezoeker is en waar deze bezoeker naar op zoek is.

Open jouw website en stel jezelf vragen als:

  • Wat kan ik hier kopen/vinden?
  • Waar vind ik meer informatie?
  • Hoe kan ik contact opnemen?
  • Waar kan ik meer over dit bedrijf lezen?

 

Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke website?

Waarschijnlijk ben je er door bovenstaande vragen achter gekomen dat je website nog wel  wat gebruiksvriendelijker kan worden. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Bij punt 3 heb je al uitgebreid kunnen lezen hoe belangrijk een snelle website is. Bezoekers willen nou eenmaal niet lang wachten voordat je website is geladen.

Daarnaast zijn er nog andere dingen die je kunt doen om je website gebruiksvriendelijk te maken. Het is belangrijk dat het voor je bezoeker direct duidelijk is wat hij of zij op jouw website kan vinden. Bezoekers willen niet eindeloos zoeken. Ze moeten in een aantal klikken kunnen vinden wat ze nodig hebben. Uiteindelijk zou je dit kunnen testen door bijvoorbeeld samen met een (neutrale) potentiële klant de website door te klikken en zijn bevindingen te noteren. Een andere optie is een online survey zoals bijvoorbeeld een Usabilla.

 

Zorg voor een eenvoudige navigatie en een duidelijke structuur

Zorg voor een duidelijke structuur met een eenvoudige navigatie. In principe moet je website de bezoeker aan de hand nemen en de weg wijzen, oftewel navigeren. Bezoekers volgen een bepaalde route om op hun eindbestemming (de gezochte informatie) te komen. Stuur jouw bezoeker naar de juiste route door een duidelijke navigatie. Dit pad moet kort en vanzelfsprekend zijn. Denk hierbij ook een de mobiele journey. 

 

Eenvoudig menu

Een ander belangrijk onderdeel van een goede structuur, is een duidelijk menu. Dit menu moet op een logische plek op de website te vinden zijn en het menu moet op iedere pagina te zien zijn. Het menu van je website moet zo overzichtelijk mogelijk zijn. Niet te vol en niet te ingewikkeld. Kies voor een aantal categorieën en verdeel deze eventueel verder onder in subcategorieën. Probeer dit echt zo logisch en simpel mogelijk te houden. Ook hier geldt weer om dit ook voor mobiele bezoekers gemakkelijk te houden. 

 

Gebruik duidelijke call-to-actions

Een andere manier om je bezoekers nog beter de weg te wijzen is door ‘call to actions’, oftewel ‘oproepen tot actie’, te gebruiken. 


Je wil bijvoorbeeld dat jouw bezoeker naar je contactpagina gaat. Dan kun je op verschillende plekken op je website navigeren naar deze pagina. In het menu, maar ook met interne links in de tekst of buttons. 

Zo’n button valt vaak op door een kleur en een tekst, zoals ‘klik hier voor meer informatie’ of simpelweg het woord ‘contact’. Deze buttons kun je bijvoorbeeld aan het einde van een pagina plaatsen, of op een logische plek waarvan je verwacht dat iemand hierop gaat klikken. Je homepagina en diensten pagina’s zijn bijvoorbeeld goede plekken voor call-to-actions. Heeft jouw website blogs of artikelen? Dit zijn ook altijd goede plekken voor interne links en andere call-to-actions.

 

5. Dankzij SEO wordt jouw website vindbaar in zoekmachines

SEO, oftewel Search Engine Optimization, betekent zoekmachine optimalisatie. Door gebruik te maken van SEO zorg je ervoor dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google.

Hoe vaak gebruik je zelf zoekmachines? Tegenwoordig is Google al niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je leest een term die je niet kent? Even Googlen. Je hebt een schilder nodig? Even Googlen. Je wilt online shoppen naar nieuwe schoenen? Inderdaad: Google!

Online zichtbaar zijn als ondernemer

Als ondernemer verkoop je, als het goed is, een product of een dienst. Misschien verkoop je dit alleen online, of misschien is je website het online visitekaartje van jouw fysieke winkel. Hoe dan ook, je wilt online zichtbaar zijn.

Zoekt iemand naar een dienst of product die jij aanbiedt, dan wil je dat die persoon naar jouw website gaat. Dit gaat helaas niet vanzelf. Het goede nieuws is gelukkig dat je veel kunt (laten) doen om beter gevonden te worden in zoekmachines.

De voordelen van SEO

SEO bestaat uit allerlei onderdelen die er stuk voor stuk voor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Grofweg kun je SEO verdelen in 1) techniek 2) content en 3) backlinks. Ben je benieuwd hoe je de SEO van jouw website kunt verbeteren? In dit artikel gaan we uitgebreid in op alle details over SEO. Nu staan we alleen even kort stil bij de voordelen van SEO. 

De voordelen van SEO:

  • je website krijgt meer bezoekers en omzet;
  • het is goedkoop;
  • je krijgt relevante bezoekers;
  • het is een duurzame vorm van marketing;
  • SEO is meetbaar.

 

6. Geef hackers geen kans dankzij een goede beveiliging

Een ander belangrijk kenmerk van een professionele website is goede beveiliging. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw bedrijf, je bezoekers hechten ook veel waarde aan privacy en veiligheid. De gegevens van jouw bezoekers moeten veilig zijn. Daarnaast wil je uiteraard niet dat jouw website wordt gehackt. Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om te zorgen voor een goed beveiligde website. 

Tips voor een betere website beveiliging

Met de volgende tips zorg je ervoor dat jouw website veilig(er) wordt:

Tip 1: Check je hostingpakket

Weet je eigenlijk wat jouw host doet aan beveiliging? Een goed idee om dit eens te gaan bekijken. Zo weet jij wat er al geregeld is en wat je eventueel nog zelf kunt doen.

Tip 2: Zorg dat de url begint met ‘HTTPS’

De meeste hostingpartijen bieden een SSL-certificaat in het hostingpakket aan. Soms kun je dit certificaat los bij je hostingpakket aanschaffen. Dit certificaat zorgt ervoor dat je bezoekers je website via een beveiligde verbinding kunnen bekijken. Dankzij een SSL-certificaat krijgt je website een url die begint met ‘https’ in plaats van ‘http’. Dit kun je bovenaan in de browserbalk zien, zoals onze website https://adsource.nl/. Dit is eigenlijk de standaard in de markt. 

Tip 3: Maak regelmatig back-ups van je website

Het is belangrijk om regelmatig back-ups van je website te maken. Mocht er toch iets misgaan, dan ben je niet alles kwijt. Doe dit ook iedere keer voordat je je website gaat updaten. De kans is groot dat jouw hostingpartij regelmatig back-ups maakt, maar is dit niet het geval, of doen ze dit niet vaak genoeg, dan doe je er goed aan om dit zelf te regelen.

Tip 4: Gebruik een moeilijk wachtwoord

Kies een moeilijk wachtwoord. Het lijkt een inkoppertje, maar toch wordt dit onderdeel vaak vergeten. Terwijl dit echt maximaal een paar minuten van je tijd kost. Hackers weten nou eenmaal wat de standaard wachtwoorden zijn, dus maak het ze niet te makkelijk. Een sterk wachtwoord bestaat uit kleine letters, hoofdletters, cijfers en tekens.

Tip 5: Kies het juiste CMS 

Websites die WordPress als CMS gebruiken zijn sneller doelwit om gehacked te worden. Dit komt met name doordat WordPress erg leunt op plug-ins en thema’s. Plug-ins en thema’s die door iedereen gemaakt kunnen worden waardoor ze vaak onveilige en oude codes bevatten die relatief makkelijker te hacken zijn. Is een goede beveiliging van je website essentieel? Kies dan voor een CMS als bijvoorbeeld Symphony.