Gemakkelijk zelf je website beheren
Razendsnelle websites die hoog scoren in Google
Groei in omzet en conversies

10 tips voor een goede website

Wil je een nieuwe website of wil je het beste halen uit jouw bestaande website? Dan is het handig om te weten waar een goede website aan moet voldoen. Dit artikel geeft je hiervoor 10 tips. Je kan dit artikel ook zien als een soort 'website checklist' waarmee je stap voor stap aan de slag kunt gaan om een goede website te krijgen. Zo zorg je voor een professionele, gebruiksvriendelijke en een succesvolle website. 

Je onderneming zal dankzij jouw website meer naamsbekendheid krijgen. Daarnaast gaat je website meer bezoekers aantrekken en worden jouw bezoekers sneller klanten. Zo zie je jouw bedrijf groeien over tijd. De moeite waard dus om daar even goed voor te gaan zitten!

Waar moet een goede website aan voldoen? We hebben de 10 tips voor je op een rijtje gezet, dan heb je een idee wat je kunt verwachten. Vervolgens lichten we iedere stap uitgebreid toe zodat je alle tips meteen kunt toepassen.

10-kenmerken-van-een-goede-website

Dit zijn de 10 tips voor een goede website:

  1. De website heeft een duidelijk doel
  2. Mobiel vriendelijk, de website werkt goed op alle apparaten en is responsive
  3. De website moet snel zijn zodat bezoekers niet afhaken
  4. Een goede website is gebruiksvriendelijk en zit technisch goed in elkaar  
  5. Dankzij SEO wordt jouw website vindbaar in zoekmachines
  6. Geef hackers geen kans door een goede website beveiliging
  7. Met een professionele website straal je vertrouwen uit
  8. Zorg voor goede content afgestemd op jouw doelgroep
  9. Je website is eenvoudig te beheren
  10. Zorg ervoor dat jouw website uitbreidbaar en schaalbaar is

1. Bepaal een duidelijke doelstelling voor je website

Een van de belangrijkste eisen van een goede website is het hebben van een duidelijk doel. Dit is hét uitgangspunt voor de opbouw en structuur van je website. Zonder een doel kun je namelijk nooit goed de resultaten meten. Een doel zorgt ervoor dat je ergens naartoe werkt. Heb je eenmaal een duidelijk doel voor ogen, dan kun je een aantal stappen ondernemen om jouw doel daadwerkelijk te meten en te bereiken. 

In principe is een doelstelling bepalen de basis van iedere onderneming. Toch wordt dit onderdeel vaak vergeten of niet heel serieus genomen. Gelukkig is het nooit te laat om je doelen vast te stellen. Dan kun je bepalen hoe je jouw website kunt verbeteren om zo alsnog je doel te behalen. 

Wat is het doel van jouw website? 

Er zijn verschillende doelen die je kunt stellen voor jouw website, zoals:

  • Ik wil meer bezoekers naar mijn website.
  • Ik wil meer klanten.
  • Ik wil meer naamsbekendheid.
  • Ik wil meer producten of diensten verkopen.
  • Ik wil mijn bezoekers beter informeren.

Uiteraard kun je meerdere doelstellingen kiezen. Maar probeer vooral na te denken over het belangrijkste doel voor jou, je hoofddoel. Daar ga je naartoe werken. Je eventuele andere doelstellingen kun je zien als secundaire doelen. Focus jij je namelijk te veel op meerdere doelstellingen, dan heb je kans dat je helemaal geen doel gaat bereiken. Dat zou zonde zijn!

 

Een meetbare doelstelling voor een succesvolle website

Om de resultaten voor je doelstelling goed te kunnen meten, kun jij je doel nog concreter maken. Een doelstelling, zoals ‘Ik wil meer bezoekers naar mijn website’, is niet goed meetbaar. Een concreet doel is bijvoorbeeld: ‘Ik wil in kwartaal 4 van 2022, €500.000 omzet  realiseren via mijn website’. Het resultaat van dit doel kun je na kwartaal 4 letterlijk aflezen in de statistieken van je website. Een veelgebruikte tool hiervoor is Google Analytics. Zo kun je ook echt meten of jij jouw doel hebt behaald, hoeveel bezoekers er op je website zijn geweest en wat ze er precies allemaal doen. 

 

Hoe behaal je het doel dat je hebt gesteld voor jouw website?

Hoe je jouw doel kunt behalen is uiteraard geheel afhankelijk van jouw precieze doelstelling en de omstandigheden. Maar over het algemeen kun je een aantal van de volgende stappen ondernemen om jouw doelstelling voor een succesvolle website te behalen:

Kenmerken goede website-2

 

  1. Stem je website helemaal af op je doel.
  2. Zorg ervoor dat jouw website past bij je (ideale) klanten.
  3. Gebruik SEO om beter gevonden te worden in Google.
  4. Zet advertenties in middels o.a. SEA en sociale media kanalen.
  5. Schakel een CRO specialist in die verstand heeft van conversie optimalisatie on-site.
  6. Evalueer maandelijks de voortgang.

Als het goed is heb je nu een meetbaar doel gesteld voor jouw website. Nu gaan we wat uitgebreider kijken naar wat je precies kunt doen om te zorgen dat je een succesvolle website kunt opzetten om dat meetbare doel mee te behalen. 

2. Zorg dat je website responsive is

 

Wat is een responsive website?

Een responsive website is een website die zich aanpast aan alle schermformaten. De website past zich dus automatisch aan op het schermformaat van een mobiel, desktop en tablet. 

Hierin kun je nog een onderscheid maken tussen een responsive design en een aparte versie van je website. Een responsive design past zich volledig aan het beeldscherm aan. De inhoud verandert niet. Een aparte versie van je website is speciaal gemaakt voor het type beeldscherm.

Over het algemeent bedoelen we met een responsive website de eerste optie, de website is zo gemaakt dat het zich volledig aanpast aan het apparaat.

Een goede website werkt even goed op ieder apparaat. Bezoek je jouw website op een laptop? Dan zal de website er iets anders uitzien dan op je mobiel. Het scherm is immers veel groter. Door ervoor te zorgen dat je website responsive is, zal de site zich automatisch aanpassen aan het apparaat.

Veel bezoekers via smartphones - mobile first

De meeste bezoekers zullen je website waarschijnlijk bekijken op een smartphone of tablet. Het is dus heel belangrijk dat je website ook goed zichtbaar is op deze kleinere schermen. Tegenwoordig wordt er zelfs gesproken over ‘mobile first’, waarbij websites in eerste instantie gemaakt worden voor mobiele telefoongebruikers en vanuit daar ook worden aangepast naar grotere beeldschermen.

Een goede website draait op ieder apparaat

Uiteindelijk wil je dat jouw website aan alle bezoekers goed wordt getoond, ongeacht het type scherm of apparaat. De schermen van een smartphone of tablet zijn kleiner dan een laptop of desktop. De website moet dus zo aangepast worden dat je alle belangrijke onderdelen, zoals bijvoorbeeld het menu en de tekst, gewoon goed kunt zien. 

Nadelen van een website die niet responsive is

Hoe belangrijk is het dat je website responsive is? Daar kunnen we duidelijk over zijn. Dit is heel belangrijk. Werkt jouw website namelijk niet goed op het apparaat dat je bezoeker gebruikt, dan heb je veel kans dat deze bezoeker afhaakt wat betekent dat je letterlijk omzet mist. 

Is je website niet responsive? Dan kan dit verschillende problemen opleveren:

  • De bezoeker kan het menu niet vinden.
  • De bezoeker zoekt eindeloos naar een contactformulier.
  • De website past niet volledig in het beeld.
  • Je moet eerst inzoomen voordat je de tekst goed kunt lezen.
  • Het duurt lang voordat bezoekers de juiste informatie kunnen vinden.
  • Bezoekers haken sneller af, je conversieratio ligt dus lager
Kenmerken goede website-3

Het gevolg? De bezoeker gaat naar een concurrent. Dit kun je gelukkig gemakkelijk voorkomen door te zorgen voor een responsive website. Laat je jouw website maken? Dan weet je eigenlijk al zeker dat je een responsive website krijgt. Een Web Developer heeft als het goed is alle technische kennis in huis om te zorgen voor een responsive website. 

Lees hier meer over responsive websites.

3. Zorg voor een snelle website

Je herkent het vast wel. Je wilt even snel iets opzoeken, zoals een recept, een bijsluiter of de openingstijden van een winkel. De website die je nodig hebt opent heel langzaam. Je hebt haast en je geduld raakt op. Kun je de informatie ook ergens anders vinden? Dan is de kans groot dat je de website wegklikt en bij de concurrent gaat kijken.

Als het gaat om internet dan hebben mensen weinig geduld. Waarom zou je wachten als een andere website wel snel de informatie geeft die je nodig hebt?

Een snelle website leidt tot een hogere positie in Google en dus meer omzet 

Bezoekers haken niet alleen snel af bij een trage website; de snelheid van een website heeft ook effect op je ranking in de zoekmachines, zoals Google. Heb je dus een trage website dan heeft dit een negatief effect op je organische ranking in o.a. Google. Dit kan ertoe leiden dat je minder snel gevonden wordt op zoektermen in zoekmachines die voor jou relevant zijn met het gevolg dat je minder verkeer (en conversies) op je website realiseert. Een snelle website loont dus. 

Het is belangrijk dat jouw website snel is voor je organische ranking in zoekmachines en zodat bezoekers gemakkelijker de juiste informatie kunnen vinden op je website. Maar er zijn nog meer voordelen. Een snelle website komt professioneel over en is gebruiksvriendelijker. Allemaal factoren die van invloed zijn op je conversieratio.   

Gebruik tools om de laadtijd van je website in te zien

Er zijn diverse tools die je kunt gebruiken om de snelheid van je website te testen. Daarnaast kun je bij sommige tools ook zien waar de laadtijd uit bestaat en zelfs hoe je deze laadtijd kan verbeteren. Bijvoorbeeld Google PageSpeed.

4. Een goede website is gebruiksvriendelijk en zit technisch goed in elkaar

Een goede website maakt geen gebruik van onnodige codes, heeft een duidelijke structuur en een heldere navigatie. Dit zijn belangrijke technische onderdelen die horen bij de basis van een goede en gebruiksvriendelijke website.

 

Het effect van onnodige codes op de performance van je website 

Een website bestaat uit een reeks aan codes. Zoekmachines ‘lezen’ (indexeren) deze codes om de website en de pagina’s op te nemen in de zoekmachine. Hoe meer onnodige codes er gebruikt worden hoe lastiger het voor zoekmachines is om je website te indexeren en te beoordelen. 

Daarnaast zorgt veel onnodige code ervoor dat je website trager wordt. Er moet immers meer code worden ingeladen wanneer iemand een specifieke pagina van je website wil bezoeken. Dit heeft zowel een negatief effect op je organische ranking in de zoekmachines als op je conversieratio, zoals we al bespraken in punt 3.

Websites die gebruik maken van veel plug-ins (e.g. WordPress, Shopify) beschikken over het algemeen over veel onnodige codes. Dit komt omdat er geen toezicht is op de kwaliteit van de plug-ins. Eigenlijk kan iedereen een plug-in maken, ook iemand die in de avonduurtjes wat codeert. Dit betekent dat er veel plug-ins onjuiste, onnodige en onveilige codes bevatten wat uiteindelijk een negatief effect heeft op de performance van je website. 

Kenmerken goede website-4

Wanneer is een website gebruiksvriendelijk?

Bekijk jouw website eens door de ogen van jouw bezoekers. Leef je goed in. Vraag jezelf af wie je bezoeker is en waar deze bezoeker naar op zoek is.

Open jouw website en stel jezelf vragen als:

  • Kan ik gemakkelijk vinden wat ik zoek?
  • Krijg ik stress of irritatie van bepaalde punten op de website?
  • Waar vind ik meer informatie?
  • Hoe kan ik contact opnemen?
  • Waar kan ik meer over dit bedrijf lezen?
  • Is de website modern en ziet deze er professioneel uit? 
  • Kun je gemakkelijk door de website navigeren? 

Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke website?

Waarschijnlijk ben je er door bovenstaande vragen achter gekomen dat je website nog wel wat gebruiksvriendelijker kan worden. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Bij tip 3 heb je al uitgebreid kunnen lezen hoe belangrijk een snelle website is. Bezoekers willen nou eenmaal niet lang wachten voordat je website is geladen.

Daarnaast zijn er nog andere dingen die je kunt doen om je website gebruiksvriendelijk te maken. Het is belangrijk dat het voor je bezoeker direct duidelijk is wat hij of zij op jouw website kan vinden. Bezoekers willen niet eindeloos zoeken. Ze moeten in een aantal klikken kunnen vinden wat ze nodig hebben. Uiteindelijk zou je dit kunnen testen door bijvoorbeeld samen met een (neutrale) potentiële klant de website door te klikken en zijn bevindingen te noteren. Een andere optie is een online survey zoals bijvoorbeeld een Usabilla.

 

Zorg voor een eenvoudige navigatie en een duidelijke structuur

Zorg voor een duidelijke structuur met een eenvoudige navigatie. In principe moet je website de bezoeker aan de hand nemen en de weg wijzen, oftewel navigeren. Bezoekers volgen een bepaalde route om op hun eindbestemming (de gezochte informatie) te komen. Stuur jouw bezoeker naar de juiste route door een duidelijke navigatie. Dit pad moet kort en vanzelfsprekend zijn. Denk hierbij ook een de mobiele journey. 

 

Eenvoudig menu

Een ander belangrijk onderdeel van een goede structuur, is een duidelijk menu. Dit menu moet op een logische plek op de website te vinden zijn en het menu moet op iedere pagina te zien zijn. Het menu van je website moet zo overzichtelijk mogelijk zijn. Niet te vol en niet te ingewikkeld. Kies voor een aantal categorieën en verdeel deze eventueel verder onder in subcategorieën. Probeer dit echt zo logisch en simpel mogelijk te houden. Ook hier geldt weer om dit ook voor mobiele bezoekers gemakkelijk te houden. 

 

Gebruik duidelijke call-to-actions

Een andere manier om je bezoekers nog beter de weg te wijzen is door ‘call to actions’, oftewel ‘oproepen tot actie’, te gebruiken. 


Je wil bijvoorbeeld dat jouw bezoeker naar je contactpagina gaat. Dan kun je op verschillende plekken op je website navigeren naar deze pagina. In het menu, maar ook met interne links in de tekst of buttons. 

Zo’n button valt vaak op door een kleur en een tekst, zoals ‘klik hier voor meer informatie’ of simpelweg het woord ‘contact’. Deze buttons kun je bijvoorbeeld aan het einde van een pagina plaatsen, of op een logische plek waarvan je verwacht dat iemand hierop gaat klikken. Je homepagina en diensten pagina’s zijn bijvoorbeeld goede plekken voor call-to-actions. Heeft jouw website blogs of artikelen? Dit zijn ook altijd goede plekken voor interne links en andere call-to-actions.

5. Dankzij SEO wordt jouw website vindbaar in zoekmachines

SEO, oftewel Search Engine Optimization, betekent zoekmachine optimalisatie. Door gebruik te maken van SEO zorg je ervoor dat jouw website beter gevonden wordt in zoekmachines, zoals Google.

Hoe vaak gebruik je zelf zoekmachines? Tegenwoordig is Google al niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Je leest een term die je niet kent? Even Googlen. Je hebt een schilder nodig? Even Googlen. Je wilt online shoppen naar nieuwe schoenen? Inderdaad: Google!

Online zichtbaar zijn als ondernemer

Als ondernemer verkoop je, als het goed is, een product of een dienst. Misschien verkoop je dit alleen online, of misschien is je website het online visitekaartje van jouw fysieke winkel. Hoe dan ook, je wilt online zichtbaar zijn.

Zoekt iemand naar een dienst of product die jij aanbiedt, dan wil je dat die persoon naar jouw website gaat. Dit gaat helaas niet vanzelf. Het goede nieuws is gelukkig dat je veel kunt (laten) doen om beter gevonden te worden in zoekmachines.

 

Kenmerken goede website-5

Voordelen van SEO

SEO bestaat uit allerlei onderdelen die er stuk voor stuk voor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten verschijnt. Grofweg kun je SEO verdelen in 1) techniek 2) content en 3) backlinks. Ben je benieuwd hoe je de SEO van jouw website kunt verbeteren? In dit artikel gaan we uitgebreid in op alle details over SEO. Nu staan we alleen even kort stil bij de voordelen van SEO. 

  1. je website krijgt meer bezoekers en omzet;
  2. het is goedkoop;
  3. je krijgt relevante bezoekers;
  4. het is een duurzame vorm van marketing;
  5. SEO is meetbaar.

6. Geef hackers geen kans dankzij een goede website beveiliging

Een ander belangrijke tip van een professionele en goede website is een goede beveiliging. Dit is niet alleen belangrijk voor jouw bedrijf, je bezoekers hechten ook veel waarde aan privacy en veiligheid. De gegevens van jouw bezoekers moeten veilig zijn. Daarnaast wil je uiteraard niet dat jouw website wordt gehackt. Gelukkig kun je zelf een aantal dingen doen om te zorgen voor een goed beveiligde website. 

 

5 Tips voor een betere website beveiliging

Met de volgende tips zorg je ervoor dat jouw website veilig(er) wordt:

Tip 1: Check je hostingpakket

Weet je eigenlijk wat jouw host doet aan beveiliging? Een goed idee om dit eens te gaan bekijken. Zo weet jij wat er al geregeld is en wat je eventueel nog zelf kunt doen.

Tip 2: Zorg dat de url begint met ‘HTTPS’

De meeste hostingpartijen bieden een SSL-certificaat in het hostingpakket aan. Soms kun je dit certificaat los bij je hostingpakket aanschaffen. Dit certificaat zorgt ervoor dat je bezoekers je website via een beveiligde verbinding kunnen bekijken. Dankzij een SSL-certificaat krijgt je website een url die begint met ‘https’ in plaats van ‘http’. Dit kun je bovenaan in de browserbalk zien, zoals onze website https://adsource.nl/. Dit is eigenlijk de standaard in de markt. 

Tip 3: Maak regelmatig back-ups van je website

Het is belangrijk om regelmatig back-ups van je website te maken. Mocht er toch iets misgaan, dan ben je niet alles kwijt. Doe dit ook iedere keer voordat je je website gaat updaten. De kans is groot dat jouw hostingpartij regelmatig back-ups maakt, maar is dit niet het geval, of doen ze dit niet vaak genoeg, dan doe je er goed aan om dit zelf te regelen.

Tip 4: Gebruik een moeilijk wachtwoord

Kies een moeilijk wachtwoord. Het lijkt een inkoppertje, maar toch wordt dit onderdeel vaak vergeten. Terwijl dit echt maximaal een paar minuten van je tijd kost. Hackers weten nou eenmaal wat de standaard wachtwoorden zijn, dus maak het ze niet te makkelijk. Een sterk wachtwoord bestaat uit kleine letters, hoofdletters, cijfers en tekens.

Tip 5: Kies het juiste CMS 

Websites die WordPress als CMS gebruiken zijn sneller doelwit om gehacked te worden. Dit komt met name doordat WordPress erg leunt op plug-ins en thema’s. Plug-ins en thema’s die door iedereen gemaakt kunnen worden waardoor ze vaak onveilige en oude codes bevatten die relatief makkelijker te hacken zijn. Is een goede beveiliging van je website essentieel? Kies dan voor een CMS als bijvoorbeeld Sulu.

7. Straal vertrouwen uit met een eenvoudig en gebruisvriendelijk design

Je krijgt maar één kans voor een goede eerste indruk.

Dit geldt ook voor je website. Een bezoeker heeft maar enkele seconden nodig om een oordeel te vellen over je bedrijf. De eerste indruk is dus erg belangrijk.

Het design van een professionele website

Als ondernemer wil je dat mensen jou en je bedrijf serieus nemen. Een professionele website is hierbij een belangrijk onderdeel. Hiervoor heb je een eenvoudig en goed design nodig. 

Een professionele website heeft een eenvoudige lay-out

Een professionele website hoeft er niet ingewikkeld uit te zien. Integendeel, een professionele website heeft vaak een eenvoudige lay-out. Klinkt dit tegenstrijdig? Vergis je niet. Een eenvoudige lay-out betekent niet dat dit in een half uurtje gemaakt is of dat het er saai uitziet. De eenvoud zit hem in de gebruiksvriendelijkheid

Bij een eenvoudige lay-out ziet jouw bezoeker direct waarvoor hij of zij bij jou terecht kan. De bezoeker wordt niet afgeleid, hoeft niet lang te zoeken naar informatie en weet waar hij of zij aan toe is. Daarnaast zal een rustig design waarschijnlijk sneller laden en responsive zijn, zodat de site op ieder apparaat goed te zien is. 

Hoe gebruiksvriendelijker je website hoe gemakkelijker bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. Dit komt dus ten goede van je conversieratio (e.g. het aantal conversies gedeeld door het aantal bezoekers). Een gebruiksvriendelijke website realiseert doorgaans sneller zijn doel (e.g. omzet, leads). De gebruiksvriendelijkheid van een website is vaak wat hoger wanneer je een website laat maken. Het is goed om echt even kritisch na te denken over de gebruiksvriendelijkheid van je (toekomstige) website. 

Kenmerken goede website-6

Straal online vertrouwen uit met jouw succesvolle website

We hebben al veel voordelen genoemd van een professionele website. Uiteindelijk gaat het erom dat jouw bezoekers een goede eerste indruk krijgen. Dankzij een professionele website straal je vertrouwen uit, en dat is precies wat iedere ondernemer wil. Daarnaast is het grootste voordeel van een professionele website dat je er meer omzet mee kunt behalen. Dat alleen al is motivatie genoeg, toch?

8. Zorg voor goede content afgestemd op jouw doelgroep

Je website moet een weerspiegeling van je bedrijf zijn. Je wilt laten zien waar je bedrijf voor staat en de juiste uitstraling geven. Zoals we al eerder hebben aangegeven, moet het voor je bezoekers direct duidelijk zijn wat zij op jouw website kunnen vinden.

Probeer bij iedere stap te denken vanuit je doelgroep. Natuurlijk wil je graag een website die jij mooi en duidelijk vindt, maar uiteindelijk heb je er meer aan dat jouw (ideale) klant dit vindt.

Dit geldt ook voor alle content op je website. Met content bedoelen we trouwens de inhoud van je website. Dus alle teksten, afbeeldingen en bijvoorbeeld video’s. 

De eigenschappen van goede content

Wanneer is content goed? Er zijn een aantal punten die hierbij van belang zijn.

Goede content:

  • is afgestemd op jouw doelgroep;
  • geeft antwoord op vragen van jouw doelgroep;
  • is vlot geschreven en makkelijk leesbaar;
  • is SEO-proof;
  • past bij jouw bedrijf;
  • zet aan tot actie;
  • is deelbaar.

Goede content is afgestemd op jouw doelgroep

Alle teksten op je website moeten voor jouw klanten geschreven worden. Dit kan gaan om de homepagina, de teksten over je bedrijf, de diensten pagina’s, blogs en bijvoorbeeld nieuwsberichten uit jouw sector. Bij iedere tekst die je schrijft bedenk je dat je dit voor jouw klanten schrijft. Goede content is namelijk altijd afgestemd op jouw doelgroep. 

Schrijf je formele of informele teksten?

Bij iedere tekst die je schrijft probeer je dus jouw klanten aan te spreken. Denk goed na over welke vorm past bij jouw bedrijf, en dus jouw klanten. Spreek je jouw klanten altijd informeel met ‘je’ aan? Doe dit dan ook op je website. Zorg ervoor dat je consistent formeel of juist informeel schrijft. 

Goede content geeft antwoord op vragen van jouw doelgroep

Bedenk voordat je een tekst schrijft wat het doel is van de tekst. Op welke vraag ga je antwoord geven? Stel, je bent een hovenier en je wilt dat mensen jouw bedrijf online (beter) kunnen vinden. Waarmee bereik je denk je meer mensen? Teksten waarin je aangeeft wat je allemaal doet, hoe goed je bent en waarin je eigenlijk ongegeneerd reclame maakt? Of teksten waarbij je tips geeft over waar je op moet letten bij het kiezen van een hovenier of een stappenplan voor een nieuwe tuin?

Mensen krijgen meer vertrouwen in jouw kennis en vaardigheden als ze zien dat je goede tips kunt geven. Daarnaast beseft een bezoeker na het lezen van het stappenplan waarschijnlijk hoeveel werk dit gaat kosten en vraagt misschien wel een offerte bij je aan.

Met goede content spreek je jouw doelgroep aan, maar dat is nog niet alles. Goede content draagt ook bij aan een betere vindbaarheid in zoekmachines. Google ‘beloont’ je als het ware voor het geven van antwoorden op vragen van jouw doelgroep.

Goede teksten zijn vlot geschreven en makkelijk leesbaar

Bezoekers haken af wanneer je enorm lange en penibele en slecht leesbare teksten met lastige ouderwetse woorden en zonder komma’s en dus zonder adempauzes gebruikt. Niet? Probeer vlot te schrijven en gebruik voldoende komma’s en punten. Kortom, zorg ervoor dat teksten makkelijk leesbaar zijn.

Goede content is SEO-proof

SEO, een term die we al vaker hebben gebruikt. Zo ook bij punt 5 ‘Dankzij SEO wordt jouw website vindbaar in zoekmachines’. Om je content SEO-proof te maken kun je bijvoorbeeld zoektermen in de content verwerken, een (meta-)omschrijving maken die zichtbaar zal zijn in de zoekresultaten, rich snippets en ondersteunende afbeeldingen gebruiken en goede titels en subtitels kiezen. Lees hier alle details over hoe je je content SEO-proof kunt maken.  

Goede content is deelbaar

Bestaat jouw content uit interessante en inhoudelijke artikelen of blogs? Dan is de kans groot dat mensen de content gaan delen. Zorg ervoor dat dit technisch gezien mogelijk is door knoppen toe te voegen waarmee mensen het artikel kunnen delen. Plaats nieuwe blogs eventueel ook op je sociale media kanalen. Daar kunnen mensen je berichten, oftewel je posts, gemakkelijk delen met hun vrienden.

9. Je website is eenvoudig te beheren

Iedere website moet af en toe worden aangepast. Grote aanpassingen laat je misschien extern doen, maar kleine dingen wil je zelf kunnen doen. Denk hierbij aan het toevoegen of wijzigen van producten of pagina’s of het inzien van het aantal bezoekers. Vervelend als je voor ieder klein dingetje om hulp moet vragen. Daarom is het belangrijk dat je je website zelf eenvoudig kunt beheren. 

Hoe kun je je eigen website beheren?

Veel websites hebben een CMS (Content Management Systeem), zoals Sulu, WordPress of Shopify. Zo’n CMS is zo gemaakt dat je zelf gemakkelijk je website kunt beheren. Zo kun je je zonder veel technische kennis al best goed redden. Op die manier hoef je niet meer continu om hulp te vragen en kun je je website grotendeels zelf up-to-date houden. Zo kan je dus zelf eenvoudig pagina’s aanmaken of wijzigingen zoals je hieronder kan zien. 

Kies een gemakkelijk te beheren thema

Het is aan te raden om (vooral in het begin) te kiezen voor een lay-out (thema) die gemakkelijk te beheren is. Ga je zelf een website maken? Dan heb je de keuze uit veel thema´s, zowel gratis als premium (betaalde) lay-outs. Kies niet alleen voor een thema die je mooi vindt, maar let ook op de gebruiksvriendelijkheid. Het is hierbij dus belangrijk dat je het thema zelf gemakkelijk kunt aanpassen.

Je webdesigner weet welke lay-out’s gemakkelijk te beheren zijn

Laat jij je website maken door een webdesigner? Dan zal de webdesigner zelf een design voorstellen die je gemakkelijk kunt beheren. Dit kun je samen bespreken. 

Zodra de webdesigner je website heeft gemaakt, krijg je inloggegevens zodat je zelf in het CMS kunt. In het begin lijkt het misschien nog best ingewikkeld, maar je zult zien dat het echt goed te doen is. Zelf leveren wij altijd instructievideo’s mee waarbij je stap voor stap ziet hoe je iets kan toevoegen of wijzigen in het CMS.

Kenmerken goede website-7

Nadat je bent ingelogd zie je een dashboard met diverse opties. Zo kun je bijvoorbeeld een pagina aanpassen of een nieuwe pagina toevoegen. Je kunt blogs en artikelen gaan plaatsen.

10. Zorg ervoor dat jouw website uitbreidbaar en schaalbaar is

Dan zijn we aangekomen bij de laatste tip van een goede website. Zorg ervoor dat je website uitbreidbaar en schaalbaar is. We bedoelen hiermee dat je website niet alleen op dit moment goed moet zijn, maar ook gericht moet zijn op de toekomst. 

We gaan er natuurlijk van uit dat er een grote kans is dat jouw onderneming in de toekomst gaat groeien. Een uitbreidbare en schaalbare website is dan een goede basis om later op door te ontwikkelen. Op die manier heb je een duurzame website waar je jarenlang profijt van zult hebben.

Een goede voorbereiding op de toekomst

Een website die nooit veroudert. Het lijkt misschien onmogelijk. Er zijn namelijk continu nieuwe trends en ontwikkelingen in webdesign. Naast nieuwe mogelijkheden worden bestaande CMS systemen continu aangepast en verbeterd.

Daarnaast heeft een plotselinge groei van je website gevolgen waar je maar beter rekening mee kunt houden. Hoge bezoekersaantallen kunnen er namelijk voor zorgen dat je website traag gaat worden of zelfs niet meer goed gaat werken. 

Gelukkig zijn er dingen die je kunt doen om ervoor te zorgen dat je niet iedere 5 jaar een geheel nieuwe website nodig hebt. Je website moet allereerst een goede basis hebben om later op door te ontwikkelen. Maak je gebruik van plug-ins? Dan is het goed om te achterhalen wie de plug-in heeft gemaakt en of dit 'future-proof' is. Het komt regelmatig voor dat een WordPress website plotseling offline gaat doordat er een plug-in is verouderd

Een responsive website is klaar voor de toekomst

We hebben het al eerder gehad over het belang van een responsive website. Op dit moment zie je al dat veel mensen websites bezoeken op hun mobiel, in plaats van via een computer. De verwachting is dat deze trend in de toekomst nog verder gaat toenemen. Misschien komen er andere apparaten bij of misschien worden huidige apparaten in de toekomst niet meer gebruikt. 

Door ervoor te zorgen dat je website uitbreidbaar en schaalbaar is, kan je website meegroeien. Mis je de juiste technische kennis om je website klaar te maken voor de toekomst? Wij kunnen je hier zeker mee helpen.

Conclusie: waar moet een goede website aan voldoen?

Dat waren ze dan. 10 Tips voor een goede website. Heb je alle tips doorlopen? Voor de zekerheid hebben we onderstaande checklist voor je, zodat je kunt zien of jouw website nu echt aan alle belangrijke kenmerken voldoet of dat je nog ergens mee aan de slag moet gaan.

Checklist: De 10 tips van een goede website

  1. Mijn website heeft een duidelijk doel
  2. Mijn website is responsive
  3. Mijn website is snel
  4. Mijn website zit technisch goed in elkaar en is gebruiksvriendelijk
  5. Mijn website is SEO-proof
  6. Mijn website is goed beveiligd
  7. Mijn website is professioneel
  8. Mijn website bestaat uit goede content
  9. Mijn website is eenvoudig te beheren
  10. Mijn website is uitbreidbaar en schaalbaar

Voldoet je website aan bovenstaande punten? Goed bezig! Je zult zien dat dit zich terug gaat verdienen in de resultaten. Je bent een stap dichterbij jouw doelstelling, je onderneming wordt beter gevonden in zoekmachines, je website straalt professionaliteit en vertrouwen uit, trekt jouw ideale klanten en jouw website is klaar voor de toekomst!

Benieuwd wat een website gemiddeld kost? Lees hier alles over de kosten van (het laten maken van) een website