Gemakkelijk zelf je website beheren
Razendsnelle websites die hoog scoren in Google
Groei in omzet en conversies

Search Engine Optimization

Search engine optimization of SEO is een bekende term in online marketing, maar toch is het voor veel mensen niet helemaal duidelijk wat het inhoudt en hoe je nu precies kunt zorgen voor groei van het aantal bezoekers en/of bestellingen op je website door gebruik te maken van deze online marketing techniek. Wij leggen je graag uit wat SEO precies inhoudt, wat je er allemaal mee kunt bereiken en hoe je het in kunt zetten voor jouw website.

search-engine-optimization-4111000_1280

Wat is SEO?

SEO staat voor search engine optimization, in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Door gebruik te maken van SEO scoort je website hoger in de zoekresultaten van zoekmachines op internet. De meest bekende online zoekmachine is Google. Door middel van de juiste activiteiten scoort je website dus hoger in de organische zoekresultaten van Google. Organische zoekresultaten zijn gratis zoekresultaten. Zet je SEO goed in, dan krijg je dus gratis relevant verkeer naar je website. Zet je het beter in dan je concurrenten dan kun je op relevante zoektermen hoger ranken dan je concurrenten en dus meer verkeer/klanten realiseren, een groot voordeel!

SEO direct inzetten voor je website of webshop

Veel ondernemers denken dat SEO alleen belangrijk is wanneer je een webshop hebt, maar niets is minder waar. Iedere website is gebaat bij goede zoekmachine optimalisatie. Zoals verteld kan een goede SEO strategie zorgen voor een voorsprong op je concurrenten. Een website laten maken is de eerste stap voor je online vindbaarheid. Vervolgens wordt SEO ingezet om de online vindbaarheid structureel te vergroten. En dat is toch waar het allemaal om draait. 

Het is belangrijk om SEO gelijk in te zetten wanneer je je website maakt. Op die manier zorg je er namelijk voor dat Google je website gelijk kan indexeren en je een goede geschiedenis opbouwt. Des te langer je website op de juiste manier wordt geïndexeerd, des te hoger scoor je naarmate de tijd verstrijkt. 

Aan de slag met SEO

SEO bestaat grofweg uit drie facetten. 

  1. Techniek van de website
  2. Content op de website
  3. Linkbuilding

Wanneer je niet zo bekend bent met SEO dan is het ene facet makkelijker om zelf op te pakken (content van de website aanpassen) dan een andere (de techniek). Voor elk facet zullen we nu enkele voorbeelden geven waar je aan kunt denken per facet. Naast onderstaande voorbeelden spelen er dus veel meer factoren een rol. Wil je graag een SEO audit ontvangen van jouw site? neem dan contact met ons op.

1. Techniek van de website

SSL-certificaat

Een SSL-certificaat is heel belangrijk voor de beveiliging van je website. SSL staat voor Secure Sockets Layer. Het is eigenlijk een beveiligde laag tussen de server en de internet browser. Deze https-verbinding beveiligt de gegevensuitwisseling tussen je website en de bezoekers van je website. Sinds 2014 neemt Google deze https-verbinding mee in het ranken van je website. SSL beveiligde websites krijgen voorrang in de zoekresultaten ten opzichte van niet beveiligde sites. Je doet er dus goed aan om je website te voorzien van een SSL-certificaat. Heeft jouw website dit al? Je kunt dit herkennen en aan de ‘https’ in de url. Zo heeft onze website een SSL-certificaat: https://adsource.nl.

Snelheid van je website

We willen tegenwoordig niet meer wachten totdat een website geladen is. Als dat té lang duurt dan zijn we eigenlijk alweer weg. Daarom telt ook de snelheid waarmee je website laadt mee in de ranking bij zoekmachines. Hoe kun je bepalen of je website snel genoeg is? Gebruik bijvoorbeeld de PageSpeed Insights van Google.

Zorg dat je website responsive is voor mobiel en tablet

Tegenwoordig bekijkt het grootste deel van je bezoekers je website op een mobiel of tablet. Zorg er dus voor dat je website responsive is voor mobiel en ze zonder problemen je website kunnen bekijken. 

301 verwijzingen

301 verwijzingen zijn ook belangrijk voor de optimalisatie van je website. Je gebruikt een 301-redirect wanneer een pagina gewijzigd moet worden. Dit kan gebeuren wanneer de URL aangepast moet worden of wanneer de pagina verwijderd wordt. Maar ook een hele nieuwe website kan een reden zijn om gebruik te maken van 301 verwijzingen. Een 301-redirect verwijst een pagina die niet meer geïndexeerd hoeft te worden, naar een pagina waar alle informatie naartoe is verhuisd.

Naast bovenstaande voorbeelden zijn er nog veel meer factoren die van belang en vallen in de categorie 'SEO techniek'. Denk aan; canonicals, server configuratie, no-index robot.txt, structured snippets etc. Verdiep je vooral in deze onderwerpen. 

2. SEO content op de website

Content op je website. Het is belangrijk om relevante content op je website te plaatsen, zodat Google je een autoriteit vindt in jouw vakgebied. Daarbij is het belangrijk om te bepalen waar je op gevonden wilt worden.

3 verschillende zoekintenties: navigerend, informationeel, transactioneel

Gebruikers van zoekmachines hebben 3 verschillende zoekintensies: navigerend, informationeel en transactioneel. Navigerende zoekintenties gebruiken bijvoorbeeld Google om te navigeren naar een site. Ze zoeken al naar een specifieke website. Informationele zoekintenties zijn gebruikers in een orienterende fase en zoeken in Google bijvoorbeeld “Wat is het verschil tussen SEO en SEA”. Transactionele zoekintenties zijn zoekopdrachten waar mensen wat willen kopen. Bijvoorbeeld “TV kopen”. 

Voordat je begint met het schrijven van content is het goed om vast te stellen wat voor zoekintentie past bij het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden en waar bezoekers dus naar op zoek zijn. 

Start met een zoekwoordenonderzoek

Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, begin dan met een zoekwoorden onderzoek om te bepalen welke zoekwoorden in de categorie schoenen belangrijk zijn voor jouw website en waar je op gevonden wilt worden. Bij het zoekwoorden onderzoek kun je ook inzien hoeveel zoekopdrachten er per maand plaatsvinden op specifieke zoektermen. Goed om dit mee te nemen bij het bepalen op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Een zoekwoorden onderzoek kun je in principe eenvoudig zelf. Met bijvoorbeeld de Keyword Planner van Google krijg je snel inzichtelijk hoeveel mensen er een specifieke zoekterm plaatsen en wat relevante zoektermen zijn. 

Wanneer je de zoektermen waar je organisch op gevonden wilt worden in kaart hebt, kun je beginnen met een contentplan. Met een contentplan creëer je een helder overzicht van de content pagina's die je wilt maken en de relevante zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden. Een contentplan helpt je ook met prioriteren.  

Vervolgens kun je beginnen met het daadwerkelijk creëren van content pagina's. Maar hoe schrijf je nu SEO-wise een goede contentpagina?

Schrijf voor je doelgroep en niet voor een zoekmachine

Laten we beginnen met het belangrijkste advies: schrijf je content voor je klanten/bezoekers en niet voor een zoekmachine. Een aantal jaar geleden was het nog een veelgebruikte SEO techniek om een pagina letterlijk vol te gooien met één zoekwoord: ‘keyword stuffing’ wordt het genoemd. Op deze manier werd een zoekmachine die de pagina indexeerde ‘misleid’ doordat er de intentie werd gewekt dat de pagina volledig ging over dat specifek zoekwoord, wat resulteertde in een hogere ranking. Tegenwoordig zijn de zoekmachines een stuk slimmer geworden en werkt deze techniek averechts. je kunt hier zelfs een penalty voor krijgen, wat betekent dat je uit de zoekresultaten wordt gehaald of een X aantal posities zakt. Het benoemen van het zoekwoord in je content is raadzaam, maar doe dit met mate. 

Focus je daarom altijd op je doelgroep. Het uiteindelijke doel van SEO is dat je de (zoek)intentie van de bezoeker kan vervullen. Realiseer je dit dan ben je in de ogen van een zoekmachine relevant en rank je hoger. Daarnaast realiseer je op deze manier meer klanten uit je bezoekers. 

Basis SEO content tips 

Zorg voor URL’s met daarin het belangrijkste zoekwoord, gebruik H1 kopjes met het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden, voeg alt-tags toe aan afbeeldingen, zorg voor goede interne- en externe links en besteed aandacht aan de meta-title en -description. Dit kun je zelf vaak eenvoudig toevoegen via het CMS systeem van je website. 

Voeg foto’s en video’s toe.

Mooie (product)afbeeldingen, sfeerbeelden en video’s zorgen voor meer beleving bij je bezoekers. Dit wordt ook door Google meegenomen in de ranking. Voor productpagina’s (e-commerce) zie je daarnaast dat afbeeldingen en met name video’s zorgen voor een hoger conversieratio. 

Voeg tot slot regelmatig nieuwe content toe aan je website of update bestaande en/of verouderde content. Zo blijven mensen geïnteresseerd en ziet een zoekmachine dat je content up-to-date is.

Meta-title, -description en -tags

Ook de meta-title van je pagina is van belang bij de optimalisatie van je website. In tegenstelling tot wat veel mensen denken hebben de meta-description en meta-tags niet zoveel waarde bij de ranking. Dit wil niet zeggen dat je deze gegevens niet moet invullen. De meta-description is heel belangrijk voor bezoekers omdat ze dan gelijk kunnen zien welke informatie er op de pagina te vinden is. Daarbij is het belangrijk om bij de meta-description gebruik te maken van een call-to-action zodat bezoekers getriggerd worden om door te klikken.

SEO-linkbuilding

3. Linkbuilding

Het gebruik van links op je website is voor Google een manier om te bepalen of je website belangrijke informatie bevat.. Het zijn niet alleen de links naar je pagina toe die belangrijk zijn, maar ook de uitgaande links en interne links waarmee je werkt . Wanneer een website met een hoge autoriteit naar jouw website doorlinkt, dan zorgt dit voor meer autoriteit van jouw pagina. Hierbij is het wel belangrijk om niet zomaar overal je link neer te zetten, maar om gebruik te maken van passende samenwerkingen. Interne links binnen je eigen website zijn ook belangrijk voor je linkbuilding structuur. Dit heeft ook te maken met de klantbeleving en de manier waarop klanten binnen je website kunnen navigeren.

SEO-effect-groei

De effecten van SEO

Het schrijven van relevante content met daarin goede links zorgen voor een hogere ranking bij zoekmachines. Als je daar ook de technische instellingen bij meeneemt, dan zorg je voor een goede basis. Uiteraard zijn de effecten van SEO niet direct te zien. Google en andere zoekmachines hebben een tijdje nodig voor het indexeren en ranken van de pagina’s. Geduld is een schone zaak, maar je zult het effect snel genoeg terug zien in de data van je website.

SEO tips

Wij hebben een aantal belangrijke SEO tips voor je op een rijtje gezet. 

  1. Schrijf teksten voor je klanten/bezoekers en niet voor de zoekmachine. Wanneer je een tekst vol zet met één zoekwoord dan scoort deze niet hoger in Google. Dat werkt tegenwoordig niet meer, het heeft zelfs een averechts effect. Maak daarom een mooie duidelijke tekst voor je bezoeker.
     
  2. Voeg foto’s en video’s toe.
    Mooie afbeeldingen, sfeerbeelden en video’s zorgen voor meer beleving bij je bezoekers. Dit wordt ook door Google meegenomen in de ranking.
     
  3. Zorg dat je website responsive is voor mobiel en tablet.
    Tegenwoordig bekijkt het grootste deel van je bezoekers je website op een mobiel of tablet. Zorg er dus voor dat je website responsive is voor mobiel en ze zonder problemen je website kunnen bekijken. 
     
  4. Trending topics en voeg content toe.
    Maak gebruik van trendy onderwerpen en voeg regelmatig nieuwe content toe aan je website. Zo blijven mensen geïnteresseerd.
     
  5. Zorg ervoor dat je website gebruiksvriendelijk is.
    De mate waarin je website gebruiksvriendelijk is, is van groot belang. Hierbij telt ook het SSL-certificaat mee. Dit certificaat zorgt ervoor dat je website beveiligd is en hierdoor hebben bezoekers meer vertrouwen. Lees hier 10 kenmerken van een goede website
     
  6. Vergeet de basisregels van SEO niet.
    De basisregels van SEO mag je nooit uit het oog verliezen. Zorg daarom voor URL’s met daarin het belangrijkste zoekwoord, gebruik H1 kopjes met dit zoekwoord, voeg alt-tags toe aan afbeeldingen, zorg voor goede interne- en externe links en besteed aandacht aan de meta-title en -description.

Hulp bij SEO nodig?

Wil je graag hulp bij de zoekmachine optimalisatie van je website? Wij helpen je hier graag bij. Samen gaan we kijken wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen en hoe we je positie, door middel van SEO, verder kunnen verbeteren. Neem gerust even contact met ons op.

SEO uitbesteden?