API-koppeling laten maken
Het maken van API-koppelingen is belangrijk voor het optimaliseren van de communicatie tussen verschillende systemen. Maar wat is een API-koppeling nu eigenlijk en hoe maak je zo’n API-koppeling? Of kun je dit beter door een specialist laten doen? Het komt allemaal aan bod in deze blog over API-koppelingen!
1. Wat is een API?
API staat voor Application Programming Interface. Voor bedrijven die werken met digitale systemen is het begrip API niet meer weg te denken uit hun dagelijkse werkzaamheden. Het maken van API-koppelingen is voor veel bedrijven wereldwijd onmisbaar geworden in de afgelopen jaren, maar niet iedereen is er even bekend mee. Belangrijk om te weten: er zou simpelweg geen digitale informatiestroom bestaan zonder API’s. Een API koppeling is een koppeling waarmee softwareprogramma’s eenvoudig met elkaar kunnen communiceren. Dus bijvoorbeeld dat je CMS systeem kan 'praten' met je boekhoudsysteem. De connectie die een API legt tussen twee programma’s maakt het mogelijk dat de programma’s allerlei gegevens met elkaar uit kunnen wisselen. Een API werkt in dit proces als een soort vertaler.
Voorbeeld van een API-koppeling
Om je een iets beter beeld te geven van de werking van een API-koppeling, geven we je even een voorbeeld:
Je bent je er misschien niet bewust van, maar je krijgt dus dagelijks te maken met API’s. Het internet is namelijk één groot netwerk van servers die aan elkaar verbonden zijn. Alle websites en online applicaties worden ergens op een externe server opgeslagen. Die server maakt deel uit van een op afstand gevestigde computer die is ingesteld om verzoeken te verwerken. Een goed voorbeeld hiervan is het automatisch aanvullen van adressen, dat je zowel op computers en laptops als op smart phones en tablets tegenkomt.
Als je een bestelling wil plaatsen, wordt jouw adres bijvoorbeeld aangevuld als je alleen jouw postcode en huisnummer invult. Of zelfs wanneer je alleen je naam invult, als jouw email en adresgegevens op zijn geslagen in de browser. Om dit automatisch aanvullen mogelijk te maken, wordt gebruik gemaakt van een Google API waar de postcode en het huisnummer naartoe worden gestuurd. De Google API geeft dan vervolgens de bijbehorende straatnaam, plaats en land terug.
2. Waarom een API-koppeling laten ontwikkelen?
We kunnen ons voorstellen dat je graag wil weten waarom het belangrijk is om een API-koppeling te laten ontwikkelen wanneer je zelf de kennis of middelen niet hebt om dit uit te voeren. Laten we eerst eens kijken of je ook echt een API-koppeling nodig hebt.
Gebruik je meer dan één softwaresysteem (e.g. boekhoudsysteem, CRM, database, etc.) die toegang nodig heeft tot informatie die is opgeslagen in een bepaalde database? Is het antwoord op deze vraag ‘ja’, dan is de kans groot dat je een API-koppeling nodig hebt. Het hoeft hierbij niet per se om externe software te gaan. Het kan ook zijn dat je een website laat maken en dat je hierin de website en een applicatie met dezelfde informatie wil laten communiceren. Het ontwikkelen van een API-koppeling is een ingewikkeld proces dat sterk afhankelijk is van de wensen en eisen van de klant. Dit is dus vaak maatwerk.
3. De voordelen van een API-koppeling
Er zitten verschillende voordelen aan het gebruiken van een API-koppeling. Één van de grootste voordelen van het maken van een API-koppeling is dat je kunt bepalen welke delen van je applicatie je bloot wil geven aan derde partijen en aan welke partijen. Het maken van een API-koppeling zorgt dus voor meer veiligheid en meer automatisatie, je hoeft immers handmatig de data niet meer in andere systemen te zetten. Een API-koppeling maken is hierdoor erg waardevol voor bedrijven. API’s worden daarom door veel bedrijven zelfs meer als product gezien dan als code. Ze introduceren API’s soms als product voor eigen doeleinde. Wanneer een bedrijf bijvoorbeeld gebruik maakt van een online formulier waarin klanten een afspraak met hen kunnen maken, kan deze afspraak automatisch in een Google agenda worden gezet als de server van de website van het bedrijf rechtstreeks met de server van Google kan communiceren voor de details.
Daarnaast kan een API-koppeling een bedrijf helpen kosten te besparen. Als bedrijven API’s aanbieden als product, kun je daar voordeel uit halen met het ontwikkelen van eigen applicaties. Dat leidt dan weer tot digitalisering, waarbij je als bedrijf informatiestromen kunt automatiseren. Menselijke handelingen worden dankzij API-koppelingen vervangen door geautomatiseerde communicatie tussen verschillende systemen. Zo bespaart een bedrijf zowel tijd als kosten.
4. Jouw website of webshop koppelen met je bedrijfstools
Met behulp van een API-koppeling kun je jouw website of webshop koppelen aan tools van jouw bedrijf. Bedrijven willen vaak een app laten ontwikkelen die als verlengstuk van hun huidige online platform dient. Hiervoor kunnen ze dan ook een API laten ontwikkelen die is aangesloten op het huidige platform en de app kan voorzien van data.
4.1 API-koppeling met een boekhoudpakket
Een API kan gebruikt worden voor het koppelen van een boekhoudsysteem zoals MoneyBird. Op die manier kun je automatisch gegevens in je boekhouding plaatsen of gegevens hieruit ophalen. Zo kun je bijvoorbeeld facturen of orders uit een ander systeem automatisch in je boekhouding laten plaatsen, zodat je hier zelf niet meer naar om hoeft te kijken. Dit is sneller en je loopt minder risico op menselijke fouten.
4.2 API-koppeling met een CRM
CRM staat voor Costumer Relationship Management. Met andere woorden: de manier waarop een bedrijf de relatie en interactie met klanten beheert. Het wordt gebruikt voor contactbeheer, salesmanagement, productiviteitsdoeleinden, enzovoorts. Met behulp van een API kunnen bedrijven hun CRM systeem bijvoorbeeld weer koppelen aan hun boekhoudsysteem, zodat facturen van specifieke klanten automatisch worden doorgezet.
4.3 API-koppeling met een PIM systeem
PIM staat voor Product Information Management. Hiermee kan een bedrijf informatie over hun producten centraal verzamelen, beheren en publiceren. Zo kan er op één plek informatie over de producten worden beheerd zoals de prijs, korting, beschrijving, voorraad, enzovoorts. Die informatie kan met behulp van een API-koppeling automatisch worden doorgezet naar het PIM systeem en eventueel automatisch kan worden aangepast. Zo kan een bedrijf in één keer de informatie van een product aanpassen op alle kanalen waar het verkocht wordt.