Conversieratio optimalisatie (CRO)
De conversieratio bestaat uit het aantal conversies gedeeld door het aantal bezoekers op je shop of website. Het doel van conversieratio optimalisatie (CRO) is het incrementeel verhogen van de on-site conversieratio door het optimaliseren van de webpagina’s. Dit is een belangrijk onderdeel van online marketing. CRO betekent concreet dat er relatief meer bezoekers op de website converteren (e.g. aankoop doen, leadgeneratie, specifieke actie ondernemen).
Waarom focussen op CRO?
Het grote voordeel van CRO is dat de conversieratio's van alle online kanalen (e.g. direct, organic, paid) hiervan profiteren. Optimaliseer je dus on-site, dan resulteert dit ook in een lagere cost-per-conversion bij je betaalde kanalen (e.g. Google Ads, Social). Zo gebruik je je marketing euro dus een stuk effectiever en efficiënter.
Een ander voordeel van CRO is dat het effect incrementeel is. Een dergelijke conversieratio uplift van bijvoorbeeld 5% lijkt wellicht klein maar doordat dit een incrementeel effect heeft betekent dit dat de conversieratio on-site altijd 5% hoger zal uitvallen. Wanneer de impact op jaarbasis wordt uitgerekend gaat het dan ook vaak om forse optimalisaties.
Conversieratio uplift door experimenten
Bij AdSource optimaliseren we de webpagina's o.a. door te experimenteren met verschillende variabelen op een webpagina. Het grote voordeel van het experimenteren met verschillende varianten is dat het effect op de conversieratio inzichtelijk gemaakt wordt. Zo weet je wat het effect is van een wijziging op webpagina.
Conversieratio incrementeel verhogen met AdSource
Bij AdSource zijn we gek op data en optimalisaties. Met onze uitgebreide set aan tools en knowhow doen we CRO-technisch concreet het volgende:
- Customer journeys van bezoekers in kaart brengen;
- A/B testen van pagina’s;
- User experience verbeteren;
- Marketing automation;
- On-site surveys.
Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?