Een responsive website laten maken
Vandaag de dag overheerst de smartphone de digitale wereld. Vandaar dat het principe ‘Mobile First’ in het leven is geroepen. Dit houdt in dat het nog belangrijker is dat een website goed werkt en er goed uitziet op een mobiel apparaat, dan dat hij goed functioneert op een desktop. Hierdoor is het een harde eis geworden dat een website responsive is. Maar wat houdt dat nu eigenlijk in? Dat gaan we je uitleggen!
1. Wat is een responsive website?
Een responsive website is een website die er voor iedere bezoeker goed uitziet, of deze de website nu op een desktop bezoekt of op een mobiel apparaat. Je zou zeggen dat dit tegenwoordig standaard is, maar helaas zijn er nog steeds veel bedrijven waarvan de website niet goed responsive is. Je bent zelf vast ook wel eens websites tegengekomen die niet goed laden op je mobiel, of waarvan de helft wegvalt. Dat je jouw mobiele browser in desktop modus moet zetten om de website goed te kunnen bekijken. Het resultaat hiervan is vaak dat mensen naar de concurrent gaan waarvan de website wel goed te bekijken is op hun smartphone. Dit is ook de reden dat een responsive website één van de kenmerken is van een goede website.
Dat een website niet responsive is, kan komen doordat het een oude website is, van de tijd dat responsive webdesign nog niet zo belangrijk was. Toch worden er nu nog steeds nieuwe websites opgeleverd die niet helemaal responsive zijn. Het is dus verstandig om hierop te letten als je een website gaat laten maken door een webdesigner of een bureau.
2. Waarom een responsive website?
Waarom het nu zo belangrijk is dat jouw website een responsive design heeft? Mensen maken vandaag de dag veel meer gebruik van hun smartphones of tablets dan van een desktop of laptop. 52% van het verkeer is gemiddeld afkomstig van mobile. Dan wil je natuurlijk wel dat jouw website er op deze apparaten goed uitziet en dat hij werkt zoals zou moeten. Er zijn tegenwoordig zoveel verschillende soorten en maten schermen, dat het bijna niet te doen is voor een webdesigner om aparte websites te maken voor alle formaten, iets wat vroeger nog wel eens gebeurde. Ga maar eens na hoeveel apparaten jij in huis hebt die op internet kunnen. Momenteel zijn dat er gemiddeld zo’n vijf per huishouden. En dat aantal zal in de komende jaren alleen nog maar groeien.
Het formaat van een scherm is ook niet meer het enige waar webdesigners rekening mee hoeven te houden. Er bestaan voortaan ook een groot aantal verschillende browsers waar mensen gebruik van kunnen maken. Denk bijvoorbeeld aan Mozilla Firefox, Google Chrome, Microsoft Edge en Safari van Apple. Elke browser laat een website weer net iets anders zien. Ook daar moet rekening mee gehouden worden. Een responsive website doet dat automatisch. Ideaal toch?
3. Wat is het verschil tussen een responsive design en een adaptive design?
Misschien heb je de term adaptive design of adaptive website ook wel eens voorbij horen komen. Dit is bijna hetzelfde als een responsive website, alleen gaat het dan nog een stapje verder. Bij een adaptive website wordt ook de content op je website afgestemd op het apparaat waarop iemand de website bezoekt. Voor de meeste websites is dat niet echt een must, maar sommige websites hebben wel functionaliteiten die vooral voor mobiele gebruikers bedoeld zijn. Denk bijvoorbeeld aan de functie ‘zoek een winkel/locatie bij mij in de buurt’ die je op veel websites tegenkomt.
4. De voordelen van een responsive website
In sommige gevallen worden er voor mobiele apparaten aparte websites ontwikkeld in plaats van een responsive website. Deze bevatten dan vaak wat minder informatie en functionaliteiten dan de desktop website. Het voordeel van het responsive maken van een website ten opzichte hiervan, is dat het grootste deel van de content op de website toegankelijk blijft op mobiele apparaten en dat er maar één website ontwikkeld en onderhouden hoeft te worden. Dat is belangrijke reden dat er vandaag de dag steeds meer wordt gekozen voor een responsive design.
Als een responsive design goed toe wordt gepast, biedt het toch op alle verschillende apparaten een goede gebruikservaring. Dat geldt niet alleen voor kleinere schermen, zoals mobiele telefoons, maar ook voor schermen met een hogere resolutie. Bij een responsive design kun je er alsnog voor kiezen om minder relevante content achterwege te laten voor mobiele bezoekers of juist voor desktop bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan grote afbeeldingen en lettertype bestanden. Grotere afbeeldingen en video’s kunnen eventueel vervangen worden door bestanden met een lagere resolutie. Zo blijft de laadsnelheid laag en zullen eventuele datakosten voor de mobiele gebruiker ook lager blijven. Ook verhoog je hiermee de gebruiksvriendelijkheid van je website, wat een positief effect heeft op de conversieratio.
5. Hoe ontwikkel je een responsive website?
Je weet nu wat een responsive design inhoudt en wat de voordelen ervan zijn, maar hoe ontwikkel je nu zo’n responsive website? Een website laten maken heeft als voordeel dat je website direct responsieve is. Bij een responsive design delen alle apparaten per webpagina hetzelfde HTML-bestand. Een developer werkt met een aantal verschillende stylesheets of media queries en kan zo de weergave van de website afstemmen op het apparaat van de gebruiker. Dit is niet alleen mogelijk met nieuwe websites, ook bestaande websites kunnen toegankelijk worden gemaakt voor mobiele apparaten. Vaak wordt er tegenwoordig bij nieuwe websites zelfs de mobile first aanpak toegepast. Dus dat de website in eerste instantie wordt afgestemd op mobiele apparaten en dan pas voor desktops.
Bij een responsive design werkt een developer meestal met een ‘fluid design”’. Dat houdt in dat de pagina altijd het volledige scherm van de bezoeker vult. Daarnaast wordt er bij een responsive website altijd ‘progressive enhancement’ toegepast. Je kunt hiervoor erg technisch geavanceerde technieken gebruiken, maar let er wel op dat de werking van de website hier niet van afhankelijk mag zijn. Zo blijft de website namelijk bruikbaar en toegankelijk op ieder apparaat.
6. Een responsive design is ook belangrijk voor de SEO
Nog een reden dat je als ondernemer tegenwoordig niet meer zonder een responsive website kan, is dat het erg belangrijk is voor de online vindbaarheid van je website. Google kijkt voortaan bij het beoordelen van een website namelijk eerst naar de mobiele versie ervan. De zoekmachine werkt dus eigenlijk al met de mobile first aanpak, daarom is het belangrijk dat jij dat als ondernemer ook doet. Je wilt natuurlijk niet dat jouw website lager wordt getoond in de zoekresultaten omdat hij niet goed werkt op mobiele apparaten.