hero-bg
Gemakkelijk zelf je website beheren
Razendsnelle websites die hoog scoren in Google
Groei in omzet en conversies

Guided Selling: Transformeer je klantervaring

Vertrouw jij nog op traditionele verkooptechnieken die potentiële klanten achterlaten of ongeïnteresseerd laten? Gooi jij je bezoekers in een grote bak producten en laat je ze het zelf maar lekker uitzoeken? Dan is het tijd voor Guided Selling, een strategie die de klanttevredenheid verbetert en jouw omzet verhoogt.

pexels-jopwell-1325735

Introductie: Guided Selling

Deze handleiding voor Guided Selling laat zien hoe deze effectieve strategie jou kan helpen een sterkere band met klanten op te bouwen, loyaliteit en vertrouwen op te bouwen en conversiepercentages te verhogen. We hebben alles wat je nodig hebt om meteen aan de slag te gaan, van het begrijpen van de grondbeginselen tot het zelfstandig implementeren van je eigen keuzehulp op je website. Dus laten we beginnen en leren hoe Guided Selling jouw bedrijf kan revolutioneren!

Wat is Guided Selling

Guided Selling, in het Nederlands ook wel een keuzehulp genoemd, is in zijn eenvoudigste vorm een methode die je klanten helpt de producten of diensten te vinden die het best bij hun behoeften passen. Je kan je klanten begeleiden naar de beste oplossing voor hun specifieke probleem door vragen te stellen en een relevant aanbod te tonen op basis van hun vragen. Hieronder zie je een live demo van een keuzehulp geimplementeerd met Qonfi.

pexels-fauxels-3183153

Waar kan je een keuzehulp toepassen

Een keuzehulp kan worden toegepast op een breed scala van verkoopsituaties, van ingewikkelde B2B-verkopen tot eenvoudige e-commerce aankopen. Guided Selling verhoogt je aantal conversies en klanttevredenheid en verlaagt de ondersteuningskosten.

Het doel van Guided Selling is je bezoekers een betere winkelervaring aan te bieden en daardoor jouw aantal conversies te verhogen. Je kan je klanten helpen geïnformeerde beslissingen te nemen en het beste product voor hun behoeften te kiezen door hen gepersonaliseerd advies en informatie te geven.

Lees verder voor alles wat je moet weten over Guided Selling als je de winkelervaring van jouw klanten wilt verbeteren en de verkoop wilt stimuleren.

Voordelen van Guided Selling

Guided Selling is een game-changer als het gaat om customer experience. Je bezoekers hebben een geweldige ervaring omdat ze via een door jou op maat gemaakte, stapsgewijze keuzehulp door het aankoopproces kunnen lopen. Dit zijn slechts enkele van de voordelen van het implementeren van Guided Selling:

  • Meer conversies: Bezoekers die een keuzehulp doorlopen vinden vaker een product wat bij hun past. Klanten die een keuzehulp doorlopen converteren tot wel 2.5x vaker dan klanten die geen keuzehulp hebben gebruikt. Wanneer klanten een keuzehulp doorlopen, is de kans dus groter dat ze de transactie voltooien.
  • Verbeterde klanttevredenheid: Guided Selling leidt niet alleen tot meer verkopen, maar ook tot meer klanttevredenheid. Klanten die een gepersonaliseerde ervaring krijgen, zijn eerder tevreden met hun aankoop en hebben een positieve kijk op jouw merk.
  • Minder verlaten winkelwagens: Voor e-commerce bedrijven is het verlaten van de winkelwagen een van de belangrijkste pijnpunten. Klanten die persoonlijk geadviseerd worden, hebben meer vertrouwen in hun productkeuze, wat resulteert in minder verlaten winkelwagens.
  • Verbeterde consumentenloyaliteit: Guided Selling bevordert naast tevreden klanten ook loyaliteit. Klanten die een positieve ervaring hebben met jouw merk zullen eerder terugkomen en in de toekomst herhaalaankopen doen.
  • Lagere kosten voor klantenondersteuning: Door klanten vooraf duidelijke, beknopte informatie te geven, kan Guided Selling helpen het aantal telefoontjes of vragen van klantenondersteuning te verminderen. Voor jouw bedrijf kan dit leiden tot aanzienlijke kostenbesparingen.
  • Productaanbod optimalisatie: Doordat je precies weet welke antwoorden er worden gegeven op jouw vragen, krijg je unieke inzichten in de wensen van bezoekers. Dit kan je dan weer gebruiken om jouw productaanbod te optimaliseren zodat dit beter aansluit bij de wensen van je bezoekers.
  • Verhoogde ROI: Gezien alle voordelen van Guided Selling mag het geen verrassing zijn dat het ook resulteert in een verhoogde ROI.
Qonfi-promo

Hoe implementeer je Guided Selling

Guided Selling helpt klanten bij het selecteren van het beste product of de beste dienst voor hun behoeften. Het kan in elke sector worden gebruikt, maar e-commerce en online diensten profiteren het meest van het gebruik ervan.

Het implementeren van Guided Selling op je eigen website en het op maat laten maken van een keuzehulp kan flink in de kosten lopen. Daarom hebben we Qonfi ontwikkeld. Qonfi is een Guided Selling tool waarmee je helemaal zelf je eigen keuzehulp kan samenstellen en kan publiceren op je website.

Keuzehulp implementeren met Qonfi in 4 eenvoudige stappen

Create your flow

Voeg vragen en antwoorden toe en upload afbeeldingen om je keuzehulp te verrijken.

Upload your feed

Upload je product-feed of stuur je bezoekers naar de juiste pagina op je website a.d.h.v. de gegeven antwoorden.

Add filters

Voeg filters toe bij de antwoorden om je bezoeker de juiste producten te adviseren.

Implement on-site

Publiceer je keuzehulp en voeg een simpel script toe op je website.

Best practises voor Guided Selling

Als het gaat om Guided Selling, zijn er een paar best practices die je in gedachten moet houden om te zorgen voor een positieve klantervaring:

  • Denk goed na over welke vragen je de bezoeker wil stellen. Jij bent de expert, de bezoeker niet. Probeer de bezoeker simpele vragen en antwoorden aan te bieden. Deze antwoorden kan je zelf vervolgens vertalen naar (complexe) “product filters” om je bezoeker de juiste producten te adviseren.
  • Analyseer regelmatig het gedrag van je bezoekers in de keuzehulp. Zorg ervoor dat je begeleiding altijd relevant blijft voor de behoeften van de klant. Dit betekent dat je de tijd moet nemen om je klanten en hun koopgedrag te leren kennen. Pas op basis van deze inzichten je vragen en antwoorden aan.
  • Optimaliseer regelmatig je productaanbod. Hoe langer de keuzehulp draait, hoe meer inzichten je krijgt in de behoefte van je klanten. Doordat je precies weet welke antwoorden er worden gegeven op jouw vragen, krijg je unieke inzichten in de wensen van bezoekers. Dit kan je dan weer gebruiken om jouw productaanbod te optimaliseren zodat dit beter aansluit bij de wensen van je bezoekers.
  • Hou je keuzehulp beknopt en to-the-point. Klanten waarderen het dat ze snel en gemakkelijk de informatie kunnen vinden die ze nodig hebben, zonder dat ze het gevoel krijgen dat ze ondervraagd worden.

Door deze eenvoudige best practices te volgen, kan je er zeker van zijn dat jouw keuzehulp succesvol zal zijn en zal resulteren in tevreden, loyale klanten.

Conclusie

Guided Selling is een belangrijk hulpmiddel om jouw klantervaring te veranderen en je te helpen meer potentiële klanten te bereiken. Door gepersonaliseerd, op maat gemaakt advies en aanbevelingen te geven aan kopers, kan Guided Selling je helpen een betere winkelervaring te creëren waardoor ze blijven terugkomen voor meer. Het is ook een geweldige manier om de verkoop te verhogen omdat het het koopproces gemakkelijker en sneller maakt. Guided Selling is een uitstekende manier om jouw klanten de best mogelijke ervaring te geven wanneer ze bij u winkelen.